Ισα δικαιώματα, αλλά και ίσες υποχρεώσεις
Αντώνης Πανούτσος
(Πηγή : http://www.protothema.gr/)
Από τη στιγμή που οι Ρομά έχουν ελληνικό διαβατήριο, ίσα δικαιώματα αλλά και ίσες υποχρεώσεις, μια συζήτηση περί ισότητας χωρίς να δεχτούμε ότι όλοι έχουν τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις είναι άδικη.
Ας ξεχάσουμε ότι στον καταυλισμό του Νομισματοκοπείου στο Χαλάνδρι τα οικόπεδα είχαν καταπατηθεί από Τσιγγάνους. Ας πούμε ότι είχαν καταπατηθεί από Πομάκους, Βλάχους ή Νορβηγούς. Θα ήταν διαφορετικό αν κάποιος έμενε στην άλλη πλευρά του δρόμου και ο Νορβηγός το πρωί τού πέταγε τα -ελπίζω- νερά στον δρόμο ή κάθε ξημέρωμα στις 4 ξηγιότανε Καρρά από το στέρεο του αυτοκινήτου στα 130 decibel; Νομίζω, όχι. Οπως και νομίζω ότι αν από τον καταυλισμό των Νορβηγών ερχόταν η ίδια μυρωδιά που έρχεται από εκείνον των Ρομά, μπόχα θα τη λέγαμε και στην πρώτη και στη δεύτερη περίπτωση.
Ας πούμε όμως ότι οι Ρομά έχουν συνηθίσει σε έναν διαφορετικό τρόπο ζωής και στη σύγχρονη αντίληψη περί ανοχής θα πρέπει να γίνει σεβαστός. Και ο άλλος, όμως, απέναντι έχει συνηθίσει σε έναν τρόπο ζωής. Και αυτός ο τρόπος ζωής που έχει συνηθίσει ο απέναντι είναι εκείνος της πλειονότητας της χώρας. Γι’ αυτό και οι νόμοι περί υγιεινής και εν γένει κοινωνικής συμπεριφοράς στηρίζουν τον άλλον τρόπο ζωής και όποιος τους παραβαίνει είναι ακοινώνητος και πρέπει να τιμωρείται.
Αν ο άλλος επιμένει να μη θέλει να ζήσει με τους κανόνες της υπόλοιπης κοινωνίας, η τελευταία λύση είναι το «χέσε ψηλά και αγνάντευε». Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Τον πας τον άλλον κάπου μακριά ώστε να μην ενοχλεί τους συνανθρώπους του και ως Πολιτεία κάνεις τα στραβά μάτια. Τον στέλνεις στον λόφο Πατέρα. Το να απαιτούν όμως οι Ρομά να μένουν στα καταπατημένα στο Νομισματοκοπείο, μη έχοντας καμία διάθεση να αλλάξουν συνήθειες υγιεινής και τρόπο ζωής, είναι άδικο για τους κατοίκους της περιοχής. Και επειδή όμως υπάρχουν οι ακτιβιστές οι οποίοι λένε ότι δεν τους δόθηκε η δυνατότητα να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους, δύο παραδείγματα. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή οι πρόσφυγες είχαν ζήσει σε σκηνές. Οι ίδιοι όμως και όχι οι άλλοι διαμαρτύρονταν για τις συνθήκες υγιεινής και σε μερικά χρόνια είχαν φτιάξει τα δικά τους σπίτια. Αρχικά αυτά που ονομάζουμε «προσφυγικά» και αργότερα τα συνηθισμένα σπίτια όπου μένουν όλοι οι Ελληνες. Στα 40 χρόνια που μένουν οι Ρομά στο Νομισματοκοπείο έχει διακρίνει κανείς καμιά προσπάθεια να βελτιώσουν τις συνθήκες διαβίωσής τους; Δεν υπήρξε η παραμικρή. Και να προσθέσω ότι δεν ισχύει το ίδιο για όλους τους Τσιγγάνους. Περνάω καθημερινά από τον Γέρακα όπου ζούνε Τσιγγάνοι. Τα σπίτια μπορείς να τα διακρίνεις από την αισθητική των Ρομά, αλλά είναι κανονικά, με την αποχέτευσή τους, το ρεύμα τους κ.τ.λ. Οπως θα πρέπει να είναι τα σπίτια όλων των Ελλήνων που απαιτούν δικαιώματα αλλά και σέβονται τις υποχρεώσεις τους.
Ο Χίτλερ
Επειδή ο Χίτλερ έστειλε στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως Ρομά δεν σημαίνει ότι αποκτούν μεγαλύτερα δικαιώματα. Πρώτον, δεν τους έστειλε η Ελλάδα. Δεύτερον, ο Χίτλερ, εκτός από τους Τσιγγάνους, έστειλε σε στρατόπεδα συγκεντρώσεως σοσιαλιστές, κομμουνιστές, Εβραίους και ομοφυλόφιλους.
Οι οποίοι δεν νομίζω ότι απαλλάσσονται από την υποχρέωση να πληρώνουν ΔΕΗ, να αδιαφορούν για τους κανόνες υγιεινής και να καταπατούν οικόπεδα στον αστικό ιστό.
Οι αντιδράσεις
Το πόσο δημοφιλής είναι ο οικισμός των Ρομά του Χαλανδρίου φαίνεται από τις αντιδράσεις των δήμων. Ο Δήμος Μεγαρέων, στου οποίου τα όρια βρίσκεται το όρος Πατέρα, προσέφυγε ανεπιτυχώς στο ΣτΕ.
Ο συγκεκριμένος δήμος θα επανέλθει στο ΣτΕ στα τέλη Οκτωβρίου, αυτή τη φορά με τον Δήμο Μάνδρας. Προσφυγή όμως έχουν κάνει και ο Δήμος Λυκόβρυσης μαζί με τον Δήμο Πεύκης για μελλοντική μετεγκατάσταση Ρομά.
Κοινή λογική
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: υπάρχει έστω ένας δήμος που να θέλει τη μετεγκατάσταση των Ρομά στην περιοχή του; Αν δεν υπάρχει και όλοι οι δήμαρχοι και οι δημότες δεν είναι μέλη της Χρυσής Αυγής, μήπως δεν πρέπει να μιλάμε για ρατσισμό αλλά για κοινή λογική που λέει «αυτούς δεν τους θέλω για γείτονες»;
Η κατεδάφιση του οικισμού των Ρομά σταμάτησε όταν έκλεισαν τη Μεσογείων, έβαλαν φωτιά σε κάδους και άρχισαν να σπάνε φανάρια. Ετσι στέλνεται το μήνυμα ότι όποιος θέλει να του περάσει αυτό που πρέπει να κάνει είναι να κλείνει τους δρόμους και να τα καίει.