Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014

Άρθρο του Foreign Affairs ότι η νέα κυβέρνηση της Ινδίας δεν έχει όραμα για την οικονομία


Ο Μόντι χάνει τον στόχο
Η νέα κυβέρνηση της Ινδίας δεν έχει όραμα για την οικονομία
Derek Scissors
(Πηγή : http://foreignaffairs.gr/)
Νωρίς το πρωί τής 15ης Αυγούστου, ημέρα τής ανεξαρτησίας τής Ινδίας, ο Ναρέντρα Μόντι, ο πρωθυπουργός τής χώρας, πραγματοποίησε μια δυνατή από στήθους ομιλία, καλώντας για εθνική ενότητα στην καταπολέμηση της φτώχειας, την βελτίωση της υγιεινής και την προστασία των γυναικών από την σεξουαλική βία.
Υπήρξε, όμως, ένας τομέας για τον οποίο η ομιλία υπολείπονταν: Τα οικονομικά. Αντίθετα με τις προεκλογικές υποσχέσεις τού Μόντι, η ομιλία του δεν περιελάμβανε σχεδόν κανένα περιεχόμενο υπέρ τής αγοράς [1].
Είναι, βέβαια, πολύ νωρίς για να βαθμολογηθούν τα «Modinomics». Θα ήταν παράλογο να περιμένουμε από τον νέο πρωθυπουργό να έχει ήδη ενεργοποιήσει μια ριζική μεταρρύθμιση. Και τα μέλη τού κόμματός του, Bharatiya Janata (BJP), σε λιγότερο προβεβλημένους χώρους, έχουν μιλήσει για την ανάγκη αλλαγής πολιτικής, συνήθως τονίζοντας την σημασία τής βελτίωσης του επιχειρηματικού κλίματος [2] και τον περιορισμό τής γραφειοκρατίας.
Χωρίς βαθύτερες μεταρρυθμίσεις, όμως, αυτά θα αποτελούν μόνο μικρές βελτιώσεις. Για να είναι επιτυχής, ο Μόντι πρέπει να κάνει πολύ περισσότερα. Το κόμμα του έκανε προεκλογική εκστρατεία στην βάση τής εκκίνησης μιας εποχής με πολιτικές υπέρ τής αγοράς [3] μετά από χρόνια κακοδιαχείρισης [4] από το Κόμμα τού Κογκρέσου. Η Ινδία χρειάζεται ριζική αλλαγή: Το σύστημα των δικαιωμάτων επί της αγροτικής γης είναι ένα χάος, ο μεταποιητικός τομέας της έχει στραγγαλιστεί από τους περιορισμούς στην αγορά εργασίας και τα κρατίδιά της είναι ελάχιστα εναρμονισμένα. Αλλά, μέχρι στιγμής, ο Μόντι έχει σπαταλήσει σημαντικές ευκαιρίες [5] για να καθιερώσει το οικονομικό όραμά του: Στον νέο προϋπολογισμό που παρουσίασε στις αρχές Ιουλίου, στις συνομιλίες στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) στα τέλη Ιουλίου, και στην ομιλία του την Ημέρα τής Ανεξαρτησίας.
Ακόμη χειρότερα, η κυβέρνηση δεν έχει δημιουργήσει δικές της ευκαιρίες για να προωθήσει μια μεταρρυθμιστική πλατφόρμα, προγραμματίζοντας ένα σημαντικό γεγονός ή μια ομιλία γύρω από αυτό. Αρχίζει να φαίνεται ότι ο προεκλογικός Μόντι είναι διαφορετικός από τον πρωθυπουργό Μόντι, και ότι ίσως ο ίδιος και η ομάδα του δεν σκοπεύουν να κάνουν μια αποφασιστική στροφή προς την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά και, τελικά, προς την μεγαλύτερη ευημερία.
ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ;
Μια δίκαιη αξιολόγηση του Μόντι και της κυβέρνησής του εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το τι περιμένει ο πληθυσμός από τη νέα ομάδα. Μήπως η Ινδία χρειάζεται απλώς να μειώσει την διαφθορά και να γίνει πιο φιλική προς τις επιχειρήσεις; Ή μήπως απαιτεί πιο σαρωτικές μεταρρυθμίσεις [6]; Αν είναι το πρώτο, ο Μόντι είναι σε καλό δρόμο. Η αποτελεσματική καταπολέμηση της διαφθοράς και τα μέτρα υπέρ των επιχειρήσεων είναι δύσκολα, αλλά είναι εφικτά, και η διαδικασία έχει τουλάχιστον ξεκινήσει. Αν κάποιος περιμένει το δεύτερο [7], όμως, τα σημεία αναφοράς για την επιτυχία είναι σημαντικά υψηλότερα.
Από αυτή την άποψη, η πρώτη ουσιαστική πράξη τής νέας κυβέρνησης, τα αποκαλυπτήρια του προϋπολογισμού, ήταν μια απογοήτευση. Οι υπερασπιστές τού προϋπολογισμού λένε ότι δεν ήταν το κατάλληλο φόρουμ [8] για να παρουσιαστεί ένα οικονομικό μανιφέστο. Αντ’ αυτού, υποστηρίζουν, το έγγραφο αυτό ορθώς εστιάζει σε μικρής κλίμακας, στοχευμένες μεταρρυθμίσεις [9], συμπεριλαμβανομένης της προώθησης έργων υποδομής και του να επιτρέπεται περισσότερη ξένη ιδιοκτησία στους τομείς τής άμυνας και των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Παρά το γεγονός ότι κάποιες αλλαγές ήταν ευπρόσδεκτες, το μεγαλύτερο μέρος τού προϋπολογισμού ήταν συνηθισμένο [10], συμπεριλαμβανομένων των δαπανών για αγάλματα, μνημεία και χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς, για σύσταση επιτροπών και για διανομή ωφελημάτων προς τους αγρότες. Ο προϋπολογισμός υποσχέθηκε μείωση του πληθωρισμού και υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά δεν δείχνει το πώς θα επιτευχθούν αυτά.
Έχοντας επικριθεί για τον προϋπολογισμό, το BJP απάντησε δίνοντας έμφαση στο επιχειρηματικό κλίμα. Αυτό έχει προχωρήσει πέρα από αόριστες υποσχέσεις για «μείωση της γραφειοκρατίας» [11] και τα παρόμοια. Για παράδειγμα, η στάση τού Μόντι εναντίον τής αναδρομικής φορολογίας, της είσπραξης φόρων-έκπληξη από επιχειρήσεις χρόνια αφότου πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές και πληρώθηκαν οι αρχική φόροι, είναι περιορισμένη [12] αλλά εξακολουθεί να αποτελεί βελτίωση. Και ο Νόμος τής Επιτροπής Μάρκετινγκ του Αγροτικού Προϊόντος (Agriculture Produce Marketing Committee Act) έχει ως στόχο να επιτρέψει στους αγρότες να πωλούν ελεύθερα, και όχι να αναγκάζονται να περάσουν μέσα από μεσάζοντες [13], κάτι που και θα ωθήσει τα κέρδη των αγροτών και θα μειώσει τις τιμές των τροφίμων.
Αλλά, το υπόλοιπο υλικό τού BJP είναι πάρα πολύ σύνηθες. Ακριβώς όπως υποσχέθηκε το Κόμμα τού Κογκρέσου, το BJP ισχυρίζεται επίσης ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα επιταχυνθεί σύντομα [14]. Το ΑΕΠ είναι ένα λογιστικό εργαλείο, δεν είναι μαγικό ελιξίριο, και αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι το πώς θα γίνει να αυξηθεί γρηγορότερα. Το Κογκρέσο προσπάθησε να επιτύχει ταχύτερη ανάπτυξη μέσω των δαπανών σε υποδομές και η νέα κυβέρνηση έχει προτείνει κάτι παρόμοιο. Αλλά οι συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα έχουν αποτύχει σε μεγάλο βαθμό [15] και η κυβέρνηση Μόντι δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά να είναι ο βασικός επενδυτής [16]. Το Νέο Δελχί έχει προσκαλέσει ξένες επενδύσεις στους σιδηροδρόμους και σε άλλους τομείς, αλλά χωρίς μεγάλες εσωτερικές μεταρρυθμίσεις [17] θα λάβει πολύ λιγότερη χρηματοδότηση από όση ελπίζει.
Για ξεπεταχτεί πραγματικά η ανάπτυξη των υποδομών, η Ινδία θα πρέπει να αντιμετωπίσει το θέμα τής ιδιοκτησίας γης. Το BJP έχει δηλώσει ότι θέλει να αναθεωρήσει τον Νόμο Απόκτηση Γης τού 2013 [18], ο οποίος ήταν τόσο άσχημα ελαττωματικός που ορισμένα κρατίδια που κυβερνώντο από το Κογκρέσο ήθελαν να αλλάξουν το νομοσχέδιο εντός έξι μηνών από την εφαρμογή του [19].
Αλλά, η πρόταση του Μόντι για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με το να κάνει απλά ευκολότερη την απόκτηση γης, χάνει τον στόχο. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ότι είναι δύσκολο οι κυβερνήσεις και οι επιχειρήσεις να αγοράσουν γη, αλλά ότι πολλοί δεν έχουν πλήρη δικαιώματα ιδιοκτησίας τής γης, ιδιαίτερα οι φτωχοί.
Τα δικαιώματα πολλών ατόμων στο να κατέχουν γη είναι περιορισμένα, και τα όρια της γης τους είναι ασαφή [20]. Οι γαιοκτήμονες πρέπει να γνωρίζουν ακριβώς τι κατέχουν και να είναι σε θέση να το πουλήσουν, αν το επιθυμούν, σε τιμές αγοράς. Αυτή την στιγμή, το κράτος μπορεί απλώς να αποφασίσει ότι θέλει ένα αγροτεμάχιο, να διαλέξει αυτό που πιστεύει ότι είναι μια δίκαιη τιμή και εν συνεχεία να αναγκάσει μια πώληση. Έτσι, κανένα άτομο δεν κατέχει πλήρως γη. Για τους φτωχούς, αυτό σημαίνει ότι το συνήθως μοναδικό περιουσιακό στοιχείο τους είναι θεμελιωδώς ανασφαλές.
Η κυβέρνηση του Κογκρέσου διαιώνιζε αυτήν την κατάσταση, πιθανόν επειδή δεν εμπιστευόταν την ελεύθερη αγορά. Αλλά ο Μόντι διακηρύσσει ότι είναι διαφορετικός. Το BJP εξέφρασε τον τολμηρό ισχυρισμό ότι μια κυβέρνηση υπέρ των επιχειρήσεων είναι επίσης υπέρ των φτωχών [21]. Ο καλύτερος τρόπος για να το αποδείξει θα ήταν να δώσει στους φτωχούς τής υπαίθρου καλά καθορισμένα δικαιώματα γης.
Η χορήγηση ξεκάθαρων δικαιωμάτων γης είναι μια τεράστια επιχείρηση, που πιθανότατα θα διαρκέσει πολλά χρόνια. Αλλά χωρίς αυτό, η Ινδία δεν μπορεί ποτέ να γίνει πλούσια. Σε αυτό, η Κίνα είναι διδακτική. Το 1978, μια απελπιστικά φτωχή Κίνα παραχώρησε περιορισμένα δικαιώματα στους αγρότες [22]. Το αποτέλεσμα: Μια μαζική αύξηση της γεωργικής παραγωγικότητας, που τερμάτισε τον υποσιτισμό και επέτρεψε στους Κινέζους αγρότες να μετακινηθούν στις πόλεις [23] και να εργαστούν στην μεταποίηση, δημιουργώντας ένα οικονομικό θαύμα. Στην πραγματικότητα, από την Βρετανία τού 18ου αιώνα και μετά, οι προηγμένες οικονομίες καυχώνται για τα ισχυρότερα ιδιωτικά δικαιώματα γης ως σήμερα. Στο θέμα αυτό, ο Μόντι έχει την ευκαιρία να σηματοδοτήσει τον εαυτό του ως μεταρρυθμιστή - ή να αποτύχει.
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΜΕΡΙΣΜΑΤΑ
Για να αυξηθούν οι επενδύσεις και η απασχόληση, η νέα κυβέρνηση πρέπει να μεταρρυθμίσει την αγορά εργασίας. Πράγματι, η περιοριστική εργατική νομοθεσία [24] έχει στερήσει την Ινδία από την ευκαιρία να γίνει μια μεταποιητική «ατμομηχανή».
Είναι εύκολα κατανοητό ότι η δημογραφική έκρηξη της Ινδίας έχει ήδη ξεκινήσει [25]: Περίπου 200 εκατομμύρια άνθρωποι θα φτάσουν σε ηλικία εργασίας κατά την διάρκεια των επόμενων δύο δεκαετιών. Αυτοί οι μελλοντικοί εργαζόμενοι θα μπορούσε να αποτελούν ένα τεράστιο όφελος, αλλά τώρα, είναι προορισμένοι να γίνουν ένα τεράστιο βάρος. Το ποσοστό των ατόμων σε ηλικία εργασίας που συμμετέχει στο εργατικό δυναμικό μειώθηκε σιγά-σιγά [26] από περίπου 60% το 2004 σε 56% το 2012. Δεν είναι σωστό να μιλήσουμε για χαμηλό ποσοστό ανεργίας, αν ο τεράστιος ινδικός πληθυσμός σε ηλικία εργασίας δεν μπορεί καν να ενταχθεί στο εργατικό δυναμικό. Η ραγδαία αύξηση των θέσεων εργασίας κατά το πρώτο μισό τής προηγούμενης δεκαετίας έχει δώσει την θέση του σε πιο αδύναμες επιδόσεις[27], κάτι που οφείλεται κυρίως στην αδυναμία απασχόλησης στον μεταποιητικό τομέα.
Αυτό που είναι λιγότερο κατανοητό είναι ότι οι δημογραφικές επεκτάσεις τελειώνουν. Τότε, η τεράστια μάζα των νέων εργαζομένων γίνεται μια τεράστια μάζα ανθρώπων όλο και περισσότερο εξαρτημένων από άλλους. Αυτό το φαινόμενο είναι πιο έντονο στις αναπτυσσόμενες χώρες με χαμηλότερο προσδόκιμο ζωής [28] και η Ινδία κατατάσσεται τελευταία στο προσδόκιμο ζωής, με σημαντική διαφορά, μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών τού κόσμου. Κάθε μήνα, ένα κομμάτι τού δημογραφικού μερίσματος γλιστρά μακριά.
Η Ινδία πρέπει να επωφεληθεί από τον νεαρό πληθυσμό της, όσο το μπορεί ακόμα. Ο τομέας τής μεταποίησης πρέπει να απορροφήσει δεκάδες εκατομμύρια περισσότερους εργαζόμενους, κάτι αδύνατο στο πλαίσιο της ισχύουσας νομοθεσίας. Σύμφωνα με τις σημερινές ρυθμίσεις, για παράδειγμα, οι μεταποιητικές επιχειρήσεις με περισσότερους από 100 εργαζόμενους πρέπει να ζητούν την άδεια της κυβέρνησης για να απολύουν προσωπικό, κάτι που καθιστά απρόθυμες τις επιχειρήσεις να προσλάβουν και να επεκταθούν.
Προς το παρόν, το Νέο Δελχί φαίνεται να έχει σε μεγάλο βαθμό μεταθέσει το ζήτημα στα κρατίδια. Ωστόσο, η έκταση της δημογραφικής επέκτασης της Ινδίας κάνει ανεπαρκή την αναμονή αντίδρασης από τα κρατίδια. Αυτό είναι ακριβώς το είδος τής πολιτικής πρόκλησης που εξελέγη για να ξεπεράσει ο Μόντι: Η κεντρική κυβέρνηση πρέπει να σχεδιάσει και να υποστηρίξει σθεναρά ένα σαφές σύνολο μεταρρυθμίσεων της εργατικής νομοθεσίας. Ειδικότερα, στους μεγάλους κατασκευαστές θα πρέπει να επιτρέπεται να απολύσουν εργαζομένους πιο ελεύθερα. Αυτή η διαδικασία θα πάρει χρόνο και πρέπει να αρχίσει τώρα.
ΜΙΑ ΝΕΑ ΙΝΔΙΑ
Το εάν η αγορά εργασίας μπορεί να μεταρρυθμιστεί, βελτιώνοντας την θέση τής Ινδίας στους ξένους εταίρους της, θα καταστεί ζωτικής σημασίας. Τα δύο θέματα είναι φυσικά αλληλοσυμπληρούμενα: Για να απασχολείται εποικοδομητικά ο τεράστιος πληθυσμός σε ηλικία εργασίας, οι επιχειρήσεις που εδρεύουν στην Ινδία θα πρέπει να είναι σε θέση να πωλούν σε διεθνές επίπεδο. Το μερίδιο της Ινδίας στο παγκόσμιο εμπόριο είναι σήμερα στο 2% και καθοδηγείται από τις εισαγωγές, όχι τις εξαγωγές. Για χάρη τής απασχόλησης, οι ινδικές εξαγωγές πρέπει να εκτοξευθούν.

10092014.jpg

Ωστόσο, οι ίδιοι οι ξένοι εταίροι στους οποίους ο Μόντι έχει προτείνει μια νέα Ινδία [30] είδαν πρόσφατα την παλιά Ινδία στον ΠΟΕ. Με μια ανησυχητική κίνηση φέτος τον Ιούλιο, το Νέο Δελχί μπλοκάρισε την πολυπόθητη συμφωνία τού ΠΟΕ για την διευκόλυνση του εμπορίου – κι όλα αυτά επειδή ήθελε μεγαλύτερες παραχωρήσεις στον τομέα των γεωργικών επιδοτήσεων [31]. Το 2008, η κυβέρνηση του Κογκρέσου διέκοψε τον Γύρο τής Ντόχα τού Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου [32]. Αυτές οι επανειλημμένες προσπάθειες να καταπνίξει τις συνομιλίες τού ΠΟΕ δείχνουν ότι η Ινδία εξακολουθεί να κοιτάζει προς τα πίσω, στην γεωργία, όταν πρέπει να κοιτάζει προς τα εμπρός, στην μεταποίηση. Αν ο Μόντι δεν αλλάξει πορεία, η Ινδία θα μπορούσε να ζημιωθεί λόγω του αποκλεισμού της από υψηλού επιπέδου, περιφερειακές συμφωνίες [33].
Η διευκόλυνση του εμπορίου, δεν είναι μόνο ένα διεθνές πρόβλημα, είναι επίσης και εγχώριο. Οικονομικά εμπόδια μεταξύ των κρατών [34] υπονομεύουν την ύπαρξη μιας πραγματικής εθνικής οικονομίας. Το BJP έχει αλλάξει εγκρίνοντας έναν ενοποιημένο φόρο αγαθών και υπηρεσιών [35] (Goods and Services Tax, GST), ο οποίος θα αντικαταστήσει τα διαφορετικά φορολογικά καθεστώτα των κρατιδίων με ένα ενιαίο, εθνικό - συμβάλλοντας στην δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αγοράς στην Ινδία. Αλλά ο Μόντι έδωσε λίγες λεπτομέρειες για το πώς θα ξεπεραστούν οι ανησυχίες των κρατιδίων ως προς την κατανομή των εσόδων. Φατρίες μέσα σε μερικά κρατίδια της Ινδίας, όπως η Δυτική Βεγγάλη και το Ταμίλ Ναντού, βλέπουν τον ενιαίο GST ως επικίνδυνο, υποστηρίζοντας αντί για αυτό τους τοπικούς εμπορικούς φραγμούς [36].
Ακόμα και αν η φορολογική μεταρρύθμιση είναι επιτυχημένη, εξακολουθούν να υπάρχουν επιβλαβή διακρατιδιακά κανονιστικά εμπόδια [37], για παράδειγμα όσον αφορά τις απαιτήσεις καταχώρισης, τους ελέγχους και την δύναμη των κρατιδίων να σταματούν το διασυνοριακό εμπόριο χωρίς να δίνουν λογαριασμό. Ο Μόντι θα πρέπει να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη πρόταση για τον GST με ένα πλαίσιο για την εναρμόνιση των κανόνων.
ΑΛΛΟΣ ΕΝΑΣ AΜΠE;
Όπως και με τον προϋπολογισμό, η κυβέρνηση Μόντι υπερασπίστηκε γρήγορα την ομιλία του της Ημέρας τής Ανεξαρτησίας, ως ότι δεν ήταν το σωστό φόρουμ για να αποκαλύψει τις μεταρρυθμίσεις [38]. Αυτό παλιώνει. Αν οι προγραμματισμένες εκδηλώσεις δεν είναι η κατάλληλη ευκαιρία, είναι χαμένος χρόνος να δημιουργηθεί μια.
Σίγουρα, οι επιδόσεις τού Μόντι στο Gujarat προσφέρουν σημαντικές διαβεβαιώσεις ότι το επιχειρηματικό κλίμα θα βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου. Αλλά η Ινδία ως σύνολο δεν μπορεί να προχωρήσει προς την ευημερία μόνο με μέτρα που στοχεύουν στην βελτίωση τού επιχειρηματικού κλίματος. Τα «Modinomics», εάν πρόκειται να είναι επιτυχή, πρέπει να είναι πολύ πιο σαρωτικά.
Διαφορετικά, ο Μόντι χρειάζεται απλώς να κοιτάξει προς τα ανατολικά, προς τον Ιάπωνα ομόλογό του Σίνζο Άμπε, για να διαβλέψει το μέλλον του. Ο Άμπε όρμησε στην εξουσία στα τέλη του 2012, υποσχόμενος μια ανανεωμένη οικονομία. Αλλά η κυβέρνησή του τελικά φλυαρούσε για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις [39], μη οδηγώντας σε κανένα οικονομικό ξεμπλοκάρισμα [40]. Τώρα ο Άμπε είναι πολύ λιγότερο δημοφιλής, και οι καθυστερημένες εκκλήσεις για ισχυρότερες μεταρρυθμίσεις μπορεί να είναι πλέον κάτι πολύ λίγο, πολύ αργά.
Είναι πάρα πολύ νωρίς για να πούμε ότι ο Μόντι είναι ένας άλλος Άμπε. Αλλά δεν είναι πολύ νωρίς για να αναμένουμε ένα πραγματικό σχέδιο οικονομικής μεταρρύθμισης, αντί δειλές δηλώσεις που φαίνονται σαν τροφή για την επόμενη δημοσκόπηση. Η κυβέρνηση Μόντι αντιμετωπίζει ένα μαραθώνιο έργο. Δεν έχει κανένα νόημα να ξεκινήσει τον αγώνα σερνάμενη.

* Ο DEREK SCISSORS είναι εσωτερικός μελετητής στο American Enterprise Institute.


Copyright © 2002-2012 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: http://www.foreignaffairs.com/articles/141964/derek-scissors/modi-misses...

Συνδέσεις:
[1] http://www.ndtv.com/article/india/pm-narendra-modi-s-independence-day-sp...
[2] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2014-06-07/news/50404706_1_...
[3] http://www.livemint.com/Companies/3M9wyhGWdL2vV3xF2WI9pN/Narendra-Modi-u...
[4] http://online.wsj.com/news/articles/SB1000142405274870377550457513676131...
[5] http://www.nytimes.com/2014/08/13/world/asia/indian-leaders-quiet-start-...
[6] http://www.emerson.com/en-IN/newsroom/news-releases/Pages/India-Food-Was...
[7] http://time.com/2999550/india-home-to-most-poor-people/
[8] http://www.livemint.com/Opinion/ZHa4Idn4zpK0QA4k5oufrM/This-Union-Budget...
[9] http://www.nbr.org/research/activity.aspx?id=465
[10] http://indianexpress.com/article/india/politics/budget-2014-highlights-o...
[11] http://timesofindia.indiatimes.com/city/mumbai/Consolidated-group-of-min...
[12] http://www.telegraphindia.com/1140711/jsp/nation/story_18603759.jsp#.U-0...
[13] http://in.reuters.com/article/2014/07/11/india-inflation-farming-idINKBN...
[14] http://www.thehindu.com/business/Economy/gdp-growth-to-improve-this-fisc...
[15] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2014-04-09/news/48999814_1_...
[16] http://economictimes.indiatimes.com/news/economy/infrastructure/modi-gov...
[17] http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-2392272/Railways-...
[18] http://indiacode.nic.in/acts-in-pdf/302013.pdf
[19] http://timesofindia.indiatimes.com/india/Govt-may-ease-land-acquisition-...
[20] http://online.wsj.com/news/articles/SB1000142405274870451890457536448297...
[21] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2014-08-02/news/52356463_1_...
[22] http://www.econ.ucla.edu/workingpapers/wp576.pdf?origin=publication_detail
[23] http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1043951X03000695
[24] http://www.voxeu.org/article/why-india-lags-behind-china
[25] http://www.heritage.org/research/reports/2009/05/us-india-relations-ensu...
[26] http://data.worldbank.org/indicator/SL.TLF.CACT.ZS
[27] http://www.business-standard.com/article/economy-policy/reforms-to-give-...
[28] https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/21...
[29] http://www.foreignaffairs.com/infogr.am
[30] http://www.business-standard.com/article/reuters/cabinet-approves-foreig...
[31] http://in.reuters.com/article/2014/08/01/india-trade-wto-agriculture-idI...
[32] http://www.nytimes.com/2008/07/30/business/worldbusiness/30trade.html?_r=0
[33] http://www.economist.com/news/special-report/21587380-multilateral-trade...
[34] http://www.oecd.org/eco/growth/46866973.pdf
[35] http://www.livemint.com/Politics/lHBlcNNuN3OOPCNZeSksgK/Narendra-Modis-G...
[36] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2013-11-04/news/43658672_1_...
[37] http://www.tnt.com/content/dam/tnt_express_media/en_in/download_document...
[38] http://economictimes.indiatimes.com/opinion/interviews/unrealistic-to-ex...
[39] http://www.economist.com/news/leaders/21579464-third-arrow-reform-has-fa...
[40] http://online.wsj.com/articles/japan-gdp-slump-stirs-stimulus-talk-14079...