Τρίτη 7 Ιουνίου 2016

Άρθρο για τον υπόγειο πόλεμο μεταξύ Ιράν - Σ. Αραβίας


Υπόγειος πόλεμος μεταξύ Ιράν - Σ. Αραβίας
Πολύ ταχύτερα από το αναμενόμενο αυξάνονται οι εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου τις τελευταίες εβδομάδες, γεγονός που εξηγεί την κίνηση της Σαουδικής Αραβίας την Κυριακή να προσφέρει χαμηλότερες τιμές τους Ευρωπαίους πελάτες της.
Σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal, την περασμένη Κυριακή η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Saudi Aramco απέστειλε επιστολή σε πελάτες της με την οποία τους ενημέρωνε ότι μειώνει τις τιμές, για παραδόσεις πετρελαίου τον Ιούλιο, κατά 35 σεντ το βαρέλι για πελάτες στη βορειοδυτική Ευρώπη και κατά 10 σεντ το βαρέλι για πελάτες στη Μεσόγειο. Η μείωση της τιμής αποτελεί ένδειξη ενίσχυσης του ανταγωνισμού μεταξύ των πετρελαιοπαραγωγών, και ιδιαίτερα μεταξύ Ιράν και Σαουδικής Αραβίας, μετά την αποτυχία των χωρών-μελών του ΟΠΕΚ να συμφωνήσουν σε ανώτατο, συλλογικό, όριο παραγωγής στη σύνοδο κορυφής της προηγούμενης Πέμπτης.
Η εξήγηση πίσω από την αναπάντεχη μείωση των τιμών που προσέφεραν οι Σαουδάραβες στους πελάτες τους βρίσκεται, τουλάχιστον εν μέρει, στα δεκάδες ξένα τάνκερ που έχουν αρχίσει να φορτώνουν το ιρανικό πετρέλαιο τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του πρακτορείου Reuters, τουλάχιστον 26 ξένα πετρελαιοφόρα πλοία από ευρωπαϊκά και ασιατικά κράτη είτε έχουν φορτώσει είτε ετοιμάζονται να φορτώσουν ιρανικό πετρέλαιο από τους τερματικούς σταθμούς του Μπαντάρ Μασάρ και της νήσου Χαργκ. Σύμφωνα με στοιχεία φόρτωσης που έχει υπόψη του το Reuters, τα τουλάχιστον 26 ξένα πετρελαιοφόρα έχουν συνολική χωρητικότητα πάνω από 25 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Πρόκειται για εξέλιξη που έχει βάλει φωτιά στον ανταγωνισμό, τη στιγμή που η τιμή του πετρελαίου έχει ανακάμψει και κυμαίνεται γύρω στα 50 δολάρια το βαρέλι χάρη στην ελπίδα των επενδυτών πως οδεύουμε προς ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης στις διεθνείς αγορές. Η μεγάλη και αναπάντεχη αύξηση των ιρανικών εξαγωγών πετρελαίου οφείλεται σε προσωρινή λύση που βρέθηκε για την ασφάλιση φορτίου και πλοίων που μεταφέρουν ιρανικό πετρέλαιο. Μέχρι τον περασμένο Απρίλιο η ιρανική κυβέρνηση δυσκολευόταν να βρει εταίρους για να βγάλει την παραγωγή της στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, πρόσφατα βρέθηκε προσωρινή λύση που επιτρέπει την αύξηση της ενδιάμεσης, περιορισμένης, ασφαλιστικής κάλυψης από ασφαλιστικούς φορείς θαλάσσιας αλληλασφάλισης (P&I clubs).
Προσωρινή λύση
Η προσωρινή αυτή λύση έχει επιτρέψει τη μεταφορά άνω του ενός τρίτου της ιρανικής παραγωγής πετρελαίου από ξένα τάνκερ. «Οι μεταφορείς αγοράζουν φορτία από το Ιράν και ο υπόλοιπος κόσμος δεν έχει πρόβλημα», είπε στο Reuters ο Οδυσσέας Βαλάτσας από την Dynacom Tankers Management, τρία πετρελαιοφόρα της οποίας μεταφέρουν ιρανικό πετρέλαιο. Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες εξακολουθούν να διστάζουν να μεταφέρουν ιρανικό πετρέλαιο εξαιτίας ορισμένων αμερικανικών κυρώσεων που εξακολουθούν να ισχύουν και με βάση τις οποίες απαγορεύεται η οποιαδήποτε συναλλαγή σε αμερικανικά δολάρια ή η ανάμειξη αμερικανικών εταιρειών, περιλαμβανομένων τραπεζών και αντασφαλιστικών εταιρειών.
Η διεθνής ένωση ναυτικών αντασφαλιστικών εταιρειών, η οποία εκπροσωπεί τις 13 μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων, αύξησε τον Απρίλιο τη δευτερεύουσα ασφαλιστική κάλυψη από τα 70 εκατ. ευρώ στα 100 εκατ. ευρώ. «Τις πρώτες ημέρες μετά την άρση των κυρώσεων (σ.σ. τον περασμένο Ιανουάριο) μόνο ιρανικά τάνκερ φόρτωναν πετρέλαιο, κυρίως εξαιτίας της ύπαρξης προβλημάτων στην αντασφάλιση», λέει στο Reuters ο Λουίτζι Μπρουτσόνε της εταιρείας ναυλώσεων Banchero Costa. «Το έντονο ενδιαφέρον που υπήρχε στην αγορά για τέτοιου είδους ναυλώσεις πίεσε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη προκειμένου να επιλύσουν όλα τα προβλήματα».


(Στην φωτογραφία : Δεκάδες ξένα τάνκερ έχουν αρχίσει να φορτώνουν το ιρανικό πετρέλαιο τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του πρακτορείου Reuters, τουλάχιστον 26 ξένα πετρελαιοφόρα πλοία από ευρωπαϊκά και ασιατικά κράτη είτε έχουν φορτώσει είτε ετοιμάζονται να φορτώσουν ιρανικό πετρέλαιο από τους τερματικούς σταθμούς του Μπαντάρ Μασάρ και της νήσου Χαργκ)