Τρίτη 28 Μαρτίου 2017

Άρθρο όταν οι ηγέτες ζητούν ένα like στο Facebook


Οταν οι ηγέτες ζητούν ένα like στο Facebook
ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr)
Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας ανέβασε μια φωτογραφία που τρώει μεσημεριανό, ο καγκελάριος της Αυστρίας μοιράστηκε μια φωτογραφία της θέας από το γραφείο του, τη χιονισμένη Βιέννη, ενώ ο πρόεδρος της Βενεζουέλας ανέβασε ένα βίντεο όπου ο ίδιος χορεύει σάλσα.
Ο υπουργός Εξωτερικών της Δανίας πόσταρε ένα βίντεο που εμφανίζεται να πίνει καφέ, ενώ κάνει θαλάσσιο σκι, ενώ ο Αργεντινός Μαουρίτσιο Μάκρι ήταν ο πρώτος ηγέτης που έκανε Snapchat face-swap, αλλάζοντας πρόσωπο, το οποίο στη συνέχεια ανέβασε στο facebook.
Αν η άμεση επικοινωνία με τους πολίτες είναι ο υπ’ αριθμόν ένα λόγος για να δημιουργήσει λογαριασμό στο facebook ένας πολιτικός, η αλλαγή του «προσώπου» του, της δημόσιας εικόνας του είναι ο δεύτερος. Το μέσο προσφέρεται για προσεκτικό «τσαλάκωμα» του προφίλ ενός σοβαρού ηγέτη και το κοινό του είναι ιδιαίτερα δεκτικό σε τέτοια «αληθινά» ποστ. Διαφορετικό, ενδεχομένως και θετικό, αντίκτυπο για παράδειγμα θα είχε ένα στραβοπάτημα ενός πολιτικού το οποίο συλλαμβάνουν οι τηλεοπτικές κάμερες, εάν το σχετικό βίντεο ανέβαινε με κάποιο χιουμοριστικό σχόλιο στον λογαριασμό του ίδιου στο facebook.
Οι ηγέτες του κόσμου φαίνεται να το έχουν αντιληφθεί και συμμετέχουν μαζικά στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, οι χρήστες του οποίου εδώ και δύο χρόνια έχουν ξεπεράσει σε αριθμό τον πληθυσμό της Κίνας, με 1,86 δισ. ενεργούς χρήστες τον μήνα. Σύμφωνα με την έρευνα «World Leaders on Facebook 2017» που διεξήγαγε η εταιρεία στρατηγικής επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων Burson-Masterller, οι κυβερνήσεις και οι ηγέτες του 87% των 193 κρατών μελών των Ηνωμένων Εθνών έχουν σταθερή παρουσία στο Δίκτυο. Προσωπική σελίδα στην πλατφόρμα διατηρούν 87 ηγέτες κρατών, 70 επικεφαλής κυβερνήσεων και 55 υπουργοί Εξωτερικών. Οι 590 σελίδες που αναλύθηκαν στη μελέτη αντιστοιχούν σε 169 κυβερνήσεις και μετρούν συνολικά 311 εκατ. followers. Το 2016 οι συγκεκριμένοι λογαριασμοί δημοσίευσαν συνολικά 398.982 posts, τα οποία ξεσήκωσαν 772 εκατ. αντιδράσεις (σχόλια, like και κοινοποιήσεις).
Μόντι και Τραμπ
Ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι είναι ο ηγέτης με τον μεγαλύτερο αριθμό followers στο facebook, καθώς την προσωπική του σελίδα έχουν κάνει like 40 εκατ. πολίτες. Ο Ντόναλντ Τραμπ ακολουθεί με 20 εκατ. followers στην προσωπική του σελίδα, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται ο επίσημος λογαριασμός του πρωθυπουργικού γραφείου του Μόντι με 13 εκατ. followers. Ακολουθεί η βασίλισσα Ράνια της Ιορδανίας με 10 εκατ. like και ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν με 9 εκατ. ακόλουθους. Ο Ινδός πρωθυπουργός είναι και ο ηγέτης με τις περισσότερες αλληλεπιδράσεις στο facebook (το 2016 μετρήθηκαν 169 εκατ. like, σχόλια και share στη σελίδα του), με τον πρωθυπουργό της Καμπότζης Χουν Σεν να ακολουθεί με 58 εκατ. αλληλεπιδράσεις. Η αρχειοθετημένη πλέον σελίδα @ObamaWhiteHouse, η σελίδα του Αργεντινού προέδρου Mauricio Macri και η προσωπική σελίδα του τέως προέδρου των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα της κατάταξης με περισσότερες από 30 εκατ. αλληλεπιδράσεις το 2016.
Τη σελίδα του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ακολουθούν περίπου 450.000 χρήστες. Εκεί «ανεβαίνουν» τακτικά βίντεο με δηλώσεις του, κείμενα συνεντεύξεων, φωτογραφίες από επίσημες συναντήσεις. Το επιτελείο του Αλέξη Τσίπρα δεν μοιράζεται στο facebook πιο προσωπικές στιγμές του πρωθυπουργού, ενώ τα αυθόρμητα posts σπανίζουν. Πάντως, σε παγκόσμιο επίπεδο, ελάχιστοι είναι οι ηγέτες που χειρίζονται οι ίδιοι τα κοινωνικά δίκτυα, ανεβάζοντας μόνοι τους στάτους και φωτογραφίες. Εξαιρέσεις αποτελούν ο Αλβανός πρωθυπουργός Εντι Ράμα, ο Δανός πρωθυπουργός Λαρς Λόκε Ράσμουσεν και ο υπουργός του των Εξωτερικών Αντερς Σάμουελσεν, ο πρωθυπουργός της Σιγκαπούρης Λι Σιεν Λουνγκ και ο πρόεδρος της Ονδούρας Ορλάντο Χερνάντεζ, οι οποίοι συχνά-πυκνά ανεβάζουν ποστ με το κινητό τους. Ιδιαίτερη θεωρείται η σελίδα του πρωθυπουργού της Καμπότζης Χουν Σεν, ο οποίος αντί για πολιτικά σχόλια συνηθίζει να μοιράζεται φωτογραφίες του ίδιου «πίσω από τις κάμερες», φωτογραφίες με τη γυναίκα του σε διακοπές, τα εγγόνια τους κ.λπ. Την τέχνη της διαχείρισης του προφίλ του στα σόσιαλ μίντια κατέχει και ο Τζάστιν Τριντό, πρωθυπουργός του Καναδά, κάθε post του οποίου γίνεται viral στο Ιντερνετ. Γενικά οι ηγέτες επιλέγουν να συνοδεύουν τα posts τους με φωτογραφία (55%) για να προσελκύσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
«Καλό Πάσχα»
Το πιο δημοφιλές post του 2016 ανέβηκε στη σελίδα του Μπαράκ Ομπάμα και επρόκειτο για μια φωτογραφία όλης της οικογένειας με την οποία ευχόταν «Καλό Πάσχα». Το post συγκέντρωσε 3,2 εκατ. like, σχόλια και κοινοποιήσεις. Οσον αφορά τον αριθμό των posts, τη μεγαλύτερη δραστηριότητα εμφανίζει η κυβέρνηση της Αιθιοπίας με 29 δημοσιεύσεις ημερησίως κατά μέσον όρο και πάνω από 10.000 δημοσιεύσεις τον χρόνο. Ακολουθεί η κυβέρνηση της Μποτσουάνας με 28 δημοσιεύσεις την ημέρα το 2016 και η κυβέρνηση της Ονδούρας με 23 δημοσιεύσεις.
Πάντως, δημοφιλή δεν είναι μόνο τα posts με τις χαριτωμένες στιγμές των ηγετών, αλλά και αυτά που στέλνουν ηχηρά μηνύματα. Μετά την εκλογή Ντόναλντ Τραμπ, για παράδειγμα, το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών ανέβασε τη φωτογραφία ενός ηλιοβασιλέματος, με σχόλιο: «Ολες οι μελέτες δείχνουν ότι ο ήλιος θα ανατείλει ξανά αύριο. Με αυτή την έννοια, να έχετε ένα καλό βράδυ!». Τον Ιούνιο του 2016, το ίδιο υπουργείο είχε προκαλέσει και πάλι συζητήσεις όταν μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος του Brexit, έγραψε στο facebook: «Τι μέρα! Τώρα θα πάμε σε μια ιρλανδέζικη παμπ και θα μεθύσουμε. Από αύριο θα εργαστούμε πάλι σκληρά για μια καλύτερη Ευρώπη. Υπόσχεση!». Την επόμενη μέρα, η φωτογραφία του εξωφύλλου του γερμανικού ΥΠΕΞ άλλαξε εμφανίζοντας τη σημαία της Ε.Ε. Η εικόνα προφίλ του γαλλικού υπουργείου Εξωτερικών αντίστοιχα άλλαξε πολλές φορές μέσα στο 2016, τόσο για τη στήριξη των συνομιλιών στη Συνδιάσκεψη για το Κλίμα στο Παρίσι όσο και για την έκφραση οδύνης για τις τραγωδίες σε Βρυξέλλες, Νίκαια, Ορλάντο και Βερολίνο.
Σε ό,τι αφορά την επικοινωνία με τους πολίτες, η έρευνα βρήκε ότι οι χειριστές της σελίδας της γερμανικής κυβέρνησης συνηθίζουν να απαντούν στις απορίες που διατυπώνονται εκεί από τους χρήστες, όπως και ότι ο πρόεδρος της Κόστα Ρίκα Λουίς Γκιγιέρμο Σολίς κάθεται συχνά και απαντά λάιβ στους ακόλουθους του.