Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2012

Ένα ενδιαφέρον άρθρο για μία εταιρεία που εντοπίζει όλες τις συσκευές του χρήστη και λανσάρει τις ανάλογες διαφημίσεις


Online παρακολούθηση παντού
Εταιρεία εντοπίζει όλες τις συσκευές του χρήστη και λανσάρει τις ανάλογες διαφημίσεις
Του Κωστα Δεληγιαννη
(Πηγή : http://news.kathimerini.gr)
Εδώ και χρόνια, οργανώσεις για τα ψηφιακά δικαιώματα αντιδρούν στην πρακτική που ακολουθούν οι εταιρείες μάρκετινγκ στο Ιντερνετ, οι οποίες καταγράφουν τις online δραστηριότητες των καταναλωτών, για να προβάλλουν διαφημίσεις «κομμένες και ραμμένες» στα ενδιαφέροντά τους.
Τώρα όμως, η νεοεμφανιζόμενη αμερικανική εταιρεία Drawbridge προχωρά αυτή την πρακτική ένα βήμα παραπέρα, κάνοντάς την πιο επισφαλή για το προσωπικό απόρρητο όσων σερφάρουν στο Διαδίκτυο. Κι αυτό γιατί ανέπτυξε μία εξελιγμένη τεχνική, η οποία δεν περιορίζεται στο να «παρακολουθεί» τους χρήστες ξεχωριστά σε κάθε μηχάνημα που εκείνοι χρησιμοποιούν, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.
Αντίθετα, έχει επίσης τη δυνατότητα να «καταλαβαίνει» με μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας αν δύο ή περισσότερες συσκευές που συνδέονται στο Ιντερνετ ανήκουν τελικά στον ίδιο άνθρωπο. Ετσι, μπορεί να τον «παρακολουθεί» σε όλες τις συσκευές του παράλληλα και να φτιάχνει ένα πιο ολοκληρωμένο καταναλωτικό προφίλ γι’ αυτόν. Κάτι που σημαίνει για την Drawbridge πως, με βάση αυτή την τεχνική, μπορεί για πρώτη φορά να λανσάρει ιντερνετικές διαφημιστικές εκστρατείες όπου οι καταχωρίσεις θα «ακολουθούν» τον καταναλωτή, ανεξάρτητα από ποιο γκάτζετ επιλέγει αυτός ανά πάσα στιγμή να σερφάρει. Για παράδειγμα, αν η τεχνολογία της εταιρείας καταγράψει πως κάποιος έψαχνε μέσω του υπολογιστή του πληροφορίες για ένα τουριστικό θέρετρο, θα εμφανίζει στη συνέχεια διαφημίσεις τοπικών ξενοδοχείων και στο PC και στο smartphone και στην «ταμπλέτα» του.
Για να ανακαλύψει ότι δύο ή περισσότερες συσκευές ανήκουν σε έναν κάτοχο, η τεχνολογία βασίζεται σε δεδομένα που βρίσκονται ήδη αποθηκευμένα σε αυτές, και τα οποία αποκαλύπτουν ποια σάιτ έχουν επισκεφθεί, πότε, και για πόσο χρονικό διάστημα. Τα δεδομένα αυτά αναλύονται από ένα στατιστικό μοντέλο, το οποίο προσδιορίζει τα «μοτίβα συμπεριφοράς» των χρηστών τους. Η λογική που κρύβεται πίσω από την τεχνολογία είναι ότι οι ιντερνετικές συνήθειες ενός ανθρώπου δεν αλλάζουν σημαντικά όταν σερφάρει από οποιοδήποτε μηχάνημα.
Ετσι, όταν το μοντέλο εντοπίσει παρόμοια «μοτίβα συμπεριφοράς» π.χ. σε έναν υπολογιστή και ένα smartphone, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι και τα δύο χρησιμοποιούνται από τον ίδιο άνθρωπο. Οπως έδειξαν δοκιμές της Drawbridge, οι συσχετίσεις που κάνει το μοντέλο είναι σωστές στο 70% των περιπτώσεων.
Παρόλο που η εταιρεία ιδρύθηκε το 2010, εξασφαλίζοντας τότε χρηματοδότηση 6,5 εκατ. δολαρίων, έγινε ευρύτερα γνωστή μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, όταν ανακοίνωσε πως ξεκίνησε να διαθέτει εμπορικά την τεχνολογία της. Μιλώντας στο BBC, το Forbes και το Technology Review του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης, η ιδρύτρια της Drawbridge Kamakshi Sivaramak rishnan υποστήριξε πως, για 250 εκατομμύρια ανθρώπους, έχει ήδη προσδιοριστεί το σύνολο των συσκευών που διαθέτει καθένας τους. Αριθμός που αυξάνεται καθημερινά.
Οι πρώτοι πελάτες
Με δεδομένο ότι πρόκειται για την πρώτη εταιρεία που κατάφερε κάτι τέτοιο, σε μία εποχή που εκατομμύρια καταναλωτές «μπαίνουν» καθημερινά στο Ιντερνετ από περισσότερες από μία συσκευές, είναι μάλλον φυσιολογικό το γεγονός ότι έχει προσελκύσει κιόλας το ενδιαφέρον πολλών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο Ιντερνετ. Αν και η Sivaramakrishnan δεν αποκάλυψε συγκεκριμένα ονόματα, στις συνεντεύξεις της δήλωσε πως στους πρώτους πελάτες της Drawbridge συγκαταλέγονται οι πέντε από τους δέκα μεγαλύτερους παραγωγούς βιντεογκέιμ και τρία από τα πέντε κορυφαία online τουριστικά πρακτορεία.
Μπορεί η τεχνολογία της εταιρείας να δημιουργεί πιο εξονυχιστικά καταναλωτικά προφίλ, σύμφωνα όμως με την ιδρύτριά της, τα προφίλ αυτά δεν παραβιάζουν το προσωπικό απόρρητο των χρηστών, αφού δεν περιέχουν καμία πληροφορία (γεωγραφικές συντεταγμένες, συνθηματικά, διευθύνσεις e-mail), που να μπορεί να προδώσει τη «φυσική» ταυτότητά τους. Πάντως, οι πρώτες εκτιμήσεις άλλων ειδικών δείχνουν να μη συμφωνούν με τη Sivaram akrishnan.
Ετσι, σε σχόλιό του στο Technology Review, ο Eric Picard, ειδικός στην online διαφήμιση, επισήμανε ότι όσο περισσότερες λεπτομέρειες περιέχουν τα προφίλ, ακόμη και ανώνυμες, τόσο πιο εύκολο θα είναι να ταυτοποιηθούν αυτοί στους οποίους αναφέρονται.
Επιφυλακτικός ήταν επίσης εκπρόσωπος του βρετανικού Γραφείου του Επιτρόπου Πληροφοριών, ο οποίος πρόσθεσε στο BBC πως θα πρέπει η Drawbridge να ενημερώνει τον χρήστη γιατί βλέπει κάποια συγκεκριμένη διαφήμιση. Επομένως, το μόνο βέβαιο είναι πως η συζήτηση έχει μόλις ξεκινήσει.
Σε τέλμα οι συνομιλίες
Οι υπάρχουσες τεχνικές για την online παρακολούθηση για διαφημιστικούς λόγους συγκεντρώνουν δεδομένα από κάθε επιμέρους συσκευή των καταναλωτών, χωρίς να μπορούν να τα συσχετίσουν για να εντοπίσουν αν προέρχονται από τον ίδιο άνθρωπο. Παρ’ όλα αυτά, η χρήση τους είναι τόσο διαδεδομένη που, με πρωτοβουλία της αμερικανικής κυβέρνησης, εδώ και εννιά μήνες έχουν ξεκινήσει διαβουλεύσεις ανάμεσα στις ενδιαφερόμενες πλευρές, με σκοπό τη δημιουργία ενός μηχανισμού («Do not Track») που θα επιτρέπει στους χρήστες να εξαιρούνται από την online παρακολούθηση. Με συντονιστή τη διεθνή κοινοπραξία World Wide Web Consortium (Κοινοπραξία του Παγκόσμιου Ιστού, W3C), οι συνομιλίες ωστόσο προχωρούν τόσο αργά που βρίσκονται εντελώς εκτός του αρχικού χρονοδιαγράμματος, το οποίο προέβλεπε πως ο μηχανισμός θα ήταν έτοιμος μέχρι τα τέλη του χρόνου.
Πολλές οργανώσεις για τα ψηφιακά δικαιώματα κατηγορούν γι’ αυτό τις εταιρείες online διαφήμισης, υποστηρίζοντας ότι επικαλούνται κάθε πιθανή και απίθανη αιτία για να κωλυσιεργήσουν. Η μόνη ελπίδα να βγουν οι συνομιλίες από το τέλμα προέρχεται από την απόφαση που πήρε τον Νοέμβριο το World Wide Web Consortium, σύμφωνα με την οποία, για όσα θέματα δεν υπάρχει συναίνεση, από εδώ και στο εξής θα γίνεται ψηφοφορία. Πάντως, ακόμη και η κοινοπραξία παραδέχεται ότι, αν μία διαφημιστική εταιρεία δεν συμφωνεί με τη λειτουργία του μηχανισμού που θα αποφασισθεί, θα μπορεί κάλλιστα να τον αγνοήσει.