Τετάρτη, 26 Απριλίου 2017

Άρθρο του Β.Σαμπράκου για το φαινόμενο της πεταλούδας, του Μέσι και του Ρονάλντο


Το φαινόμενο της πεταλούδας, του Μέσι και του Ρονάλντο
Βασίλης Σαμπράκος
(Πηγή : http://www.gazzetta.gr)
Παραμονές του clasico έπεσα πάνω σε μια μελέτη του Sports Business Institute της Βαρκελώνης για την επιχειρηματική ανάπτυξη και εξέλιξη της Ρεάλ και της Μπαρτσελόνα μέσα από την γιγάντωση του προϊόντος που παράγουν στους μεταξύ τους αγώνες στη διάρκεια της τελευταίας περίπου 15ετίας και την επίπτωση που έχει αυτό το ντέρμπι και η οικονομική ανάπτυξη των δύο εταιρειών στην ισπανική οικονομία.
Μέσα από την μελέτη των ευρημάτων αυτής της έρευνας ο αναγνώστης συνειδητοποιεί αυτό που αισθάνεται στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας: χάρη στον Λίονελ Μέσι, τον Κριστιάνο Ρονάλντο και τα social media, με τη βοήθεια της κινητής ψηφιακής τεχνολογίας και του κινητού internet, η Ρεάλ και η Μπαρτσελόνα κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα από τα πιο ισχυρά ζωντανά θεάματα στον πλανήτη και να φτάσουν σήμερα να έχουν έσοδα που αντιστοιχούν σε κάτι παραπάνω από το 0,11 του εθνικού ακαθάριστου ισπανικού προϊόντος. Κουνιέσαι από τη θέση σου όταν σκέφτεσαι ότι το 2016 για κάθε 1000 ευρώ που παρήγαγε η ισπανική οικονομία τα 1,1 ευρώ έρχονταν από την Ρεάλ και την Μπαρτσελόνα. Κι αν κάνεις τη σύγκριση με μια 10ετία πίσω, τότε που το άθροισμα των εσόδων τους (551 εκατ. ευρώ) αντιστοιχούσε στο 0,06% του ισπανικού ακαθάριστου προϊόντος, οδηγείσαι μπροστά στη διαπίστωση ότι ως επιχειρήσεις, χάρη στις εξαγωγές, η Ρεάλ και η Μπαρτσελόνα δεν έχουν απλώς μεγαλώσει (το άθροισμα των εσόδων τους το 2016 ξεπέρασε τα 1,24 δισ. Ευρώ)· έχουν γιγαντωθεί και έχουν καταφέρει να είναι “ξένες” με το ισπανικό επιχειρηματικό & οικονομικό περιβάλλον και να αναπτύσσονται σε μια κακή περίοδο για την ισπανική οικονομία.
Τον καιρό που άρχιζαν να πιάνουν το νόημα των στρατηγικών κινήσεων της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ για την διάδοσή της και την εξάπλωση της φήμης της σε άλλες ηπείρους, δηλαδή περίπου 15 χρόνια πίσω, η Ρεάλ (193 εκατ. ευρώ) και η Μπαρτσελόνα (123 εκατ. ευρώ) δεν μάζευαν μαζί περισσότερα από 316 εκατ. ευρώ στα ταμεία τους. Κι αυτό το ένιωθες αν τύχαινε να βρεθείς στην Ισπανία στις ημέρες του clasico, διότι ούτε η Μαδρίτη ούτε η Βαρκελώνη μετατρέπονταν τον καιρό εκείνο σε multiethnic πρωτεύουσες του παγκοσμίου ποδοσφαίρου. Τον καιρό εκείνο στο Μπερναμπέου και το Καμπ Νου άκουγες κυρίως ή και μόνο ισπανικά. Σήμερα ο επισκέπτης στη διαδρομή του προς το γήπεδο και κατά την παραμονή του στις κερκίδες ακούει όλες τις γλώσσες του κόσμου, βλέπει όλες τις φυλές του κόσμου, και μάλιστα είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να ακούσει ελάχιστα ή και καθόλου ισπανικά.
Πίσω στο 2003 τα έσοδα της Ρεάλ από τις εισπράξεις των εισιτηρίων δεν ξεπερνούσαν τα 58 εκατ. ευρώ. Το 2016 ξεπέρασαν τα 129 εκατ. ευρώ. Η αύξηση είναι τάξης μεγέθους 122%. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η αύξηση των αντίστοιχων εσόδων της Μπαρτσελόνα: από τα 48 εκατ. ευρώ του 2003 έφτασε στα 121 εκατ. ευρώ το 2016 (152%). Η αύξηση των εσόδων από την εκμετάλλευση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων είναι βγαλμένη από ... επιστημονική φαντασία. Από τα 66 εκατ. ευρώ του 2003 η Ρεάλ έφτασε να εισπράξει 228 εκατ. ευρώ το 2016 (+245%). Κι η Μπαρτσελόνα είδε τα 50 εκατ. ευρώ του 2003 να γίνονται 203 εκατ. ευρώ το 2016 (+306%). Αυτή όμως που εντυπωσιάζει περισσότερο τον παρατηρητή είναι η αύξηση των εσόδων από το μάρκετινγκ και την πώληση των αυθεντικών προϊόντων. Πίσω στο 2003 η Ρεάλ κέρδιζε από το μάρκετινγκ περί τα 68 εκατ. ευρώ, δηλαδή 10 εκατ. ευρώ περισσότερα από όσο ήταν τα έσοδά της από τις εισπράξεις των εισιτηρίων. Το 2016 τη βρήκε να βάζει στο ταμείο της 263 εκατ. ευρώ από το μάρκετινγκ (+287%), δηλαδή περισσότερα χρήματα ακόμη και από αυτά που εισέπραξε από τα τηλεοπτικά της δικαιώματα. Η αύξηση του αντίστοιχου εσόδου για την Μπαρτσελόνα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή, διότι πίσω στο 2003 η Μπάρτσα είχε “φτωχούς” τζίρους, των 25 εκατ. ευρώ, δηλαδή μάζευε πολύ λιγότερα χρήματα συγκριτικά με τα έσοδά της από τα εισιτήρια, και το 2016 την βρήκε να βάζει στο ταμείο 296 εκατ. ευρώ από το μάρκετινγκ (+1084%) , δηλαδή πολύ περισσότερα από όσα εισέπραξε από τα τηλεοπτικά της δικαιώματα και σχεδόν όσα εισέπραξε μαζί από εισιτήρια & τηλεοπτικά δικαιώματα!
Χάρη στον τρόπο με τον οποίο έχουν εκμεταλλευτεί εμπορικά και επιχειρηματικά τα brand name τους, η Μπαρτσελόνα (620,2 εκατ. ευρώ) και η Ρεάλ (620,1 εκατ. ευρώ) είδαν τις εταιρείες τους να κατατάσσονται στην 2η και 3η θέση αντίστοιχα στην Deloitte Money League λίστα του 2016, η οποία θεωρείται μια από τις πιο έγκυρες στην παγκόσμια ποδοσφαιρική και επιχειρηματική κοινότητα. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (689 εκατ. ευρώ) ήταν η μόνη που κατάφερε να τις προσπεράσει (ήταν 3η στη λίστα του 2015).
Μέχρι σήμερα δεν έχει παρουσιαστεί μια ολοκληρωμένη μελέτη των εσόδων της ισπανικής ποδοσφαιρικής αγοράς από ένα clasico. Ακόμη και αν είχε προκύψει μια τέτοια όμως, δεν θα ήταν ολοκληρωμένη σε σχέση με τα οφέλη της ισπανικής οικονομίας από αυτές τις αναμετρήσεις, διότι δεν είναι εύκολο να υπολογιστεί το σύνολο των εσόδων από τον τουρισμό εκείνων των ημερών. Κι είναι ακόμη πιο δύσκολο, έως και αδύνατο, να εκτιμήσει κανείς με ακρίβεια πόσο χρήμα κινείται ανά τον πλανήτη πάνω σε αυτά τα παιχνίδια, δεδομένου ότι δεν κινείται μόνο η οικονομία αλλά και η παραοικονομία των χωρών τις ώρες αυτής της αναμέτρησης. Είναι όμως δίχως αμφιβολία σήμερα ένα από τα πιο ισχυρά & εμπορικά ζωντανά ψυχαγωγικά θεάματα στον πλανήτη. Και έγινε τέτοιο χάρη στην πολιτική των δύο εταιρειών, αλλά κυρίως χάρη στην ύπαρξη του Μέσι και του Κριστιάνο Ρονάλντο.
Το βράδυ της 23ης Απριλίου πρέπει να βρήκε τον Φλορεντίνο Πέρεθ και τον Ζοζέπ Μαρία Μπερτομέου να τρίβουν τα χέρια τους μετά τη λήξη ενός clasico που δικαιολογεί τον χαρακτηρισμό του σημερινού πρωτοσέλιδου της ισπανικής εφημερίδας AS (“το μεγαλύτερο σόου στον πλανήτη”).
Οι δυο πρόεδροι πολύ πρόσφατα συμφώνησαν για την πρώτη εξαγωγή του clasico στην αμερικανική σκηνή, δηλαδή για την πρώτη τους απόπειρα να μετρήσουν τα έσοδά τους από το Ρεάλ – Μπαρτσελόνα που θα γίνει στις 29 Ιουλίου στο Hard Rock Stadium του Μαϊάμι, ένα στάδιο χωρητικότητας 65 χιλιάδων θεατών, το οποίο θα γεμίσει από θεατές που θα πληρώσουν από 250 δολάρια (για το πιο φθηνό εισιτήριο) έως και 55 χιλιάδες δολάρια για μια σουίτα των 11 ατόμων. Οσα έκαναν οι ποδοσφαιριστές των δύο ομάδων και αυτό που έκανε ο Μέσι στο τελευταίο δευτερόλεπτο είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε sold out την αμερικάνικη έκδοση του clasico και θα μεγιστοποιήσουν τα έσοδα των δύο εταιρειών από αυτό το ταξίδι.
Οι αναλυτές της ποδοσφαιρικής αγοράς δεν είναι καθόλου βέβαιοι ότι η Ρεάλ και η Μπαρτσελόνα έχουν εκπονήσει σχέδια που να εγγυώνται και να εξασφαλίζουν ότι θα υπάρξει συνέχεια στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών μεγεθών και των εσόδων τους στην μετά Μέσι και την μετά Ρονάλντο εποχή. Σε κάθε περίπτωση πάντως, είτε το κατορθώσουν οι εταιρείες να συνεχίσουν να μεγαλώνουν είτε όχι, ο Μέσι και ο Κριστιάνο θα έχουν να καμαρώνουν ότι επηρέασαν και άλλαξαν την ιστορία της Μπαρτσελόνα και της Ρεάλ σε όλα τα επίπεδα, και όχι μόνο στο καθαρά ποδοσφαιρικό. Εκτός από την ιστορία, τους άλλαξαν και την οικονομία. Για κάθε γκολ του Μέσι και του Κριστιάνο σε ισπανικό έδαφος, βρέχει λεφτά για την Ρεάλ και την Μπαρτσελόνα σε κάθε σημείο του πλανήτη. Η ποδοσφαιρική έκδοση του φαινομένου της πεταλούδας.