Παρασκευή, 4 Αυγούστου 2017

Άρθρο για τον κοινό βηματισμό Γαλλίας - Γερμανίας


Γαλλία - Γερμανία σε κοινό βηματισμό
ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΔΟΣ
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr/)
Ο κύριος λόγος επιβίωσης της μνήμης του Καρλομάγνου στο θεσμικό υποσυνείδητο της Ευρώπης, είτε πρόκειται για την Ε.Ε. είτε για τα δύο μεγαλύτερα κράτη της, τη Γερμανία και τη Γαλλία, οφείλεται στο γεγονός ότι μόνον επί των ημερών του Φράγκου αυτοκράτορα, τα ανατολικά και δυτικά του Ρήνου ορίζονταν από μια πολιτική βούληση.
Η Ευρώπη του 21ου αιώνα είναι, βέβαια, πολύ διαφορετική. Στην παρούσα φάση η Ε.Ε. φαίνεται να έχει φθάσει σε ένα σημείο που είτε θα κάνει το επόμενο τολμηρό βήμα μπροστά είτε πίσω. Η Αγκελα Μέρκελ και ο Εμανουέλ Μακρόν φαίνεται να το κατανοούν αυτό, όπως και ότι η Ε.Ε. μπορεί να προχωρήσει μόνο έχοντας στο επίκεντρο έναν σκληρό «γαλλογερμανικό» άξονα. Η «Κ» έχει στη διάθεσή της τα βασικά σημεία που συζητήθηκαν στο τελευταίο κοινό γαλλογερμανικό υπουργικό συμβούλιο, που πραγματοποιήθηκε στις 13 Ιουλίου στο Παρίσι. Συνοπτικά, οι δύο πλευρές αναζητούν κοινό βηματισμό σε σειρά ζητημάτων από την οικονομία μέχρι και την άμυνα.
• Απασχόληση και οικονομία. Οι δύο χώρες συμφωνούν στην αναθεώρηση της Οδηγίας για την Απόσπαση των Εργαζομένων. Αρχή της κοινής στρατηγικής είναι «ίδια αμοιβή για ίδια εργασία στον ίδιο τόπο». Επίσης, επιθυμούν τη διασφάλιση της κινητικότητας για τους μαθητευόμενους εργαζομένους. Γαλλία και Γερμανία συζητούν, επίσης, νέα ευρωπαϊκή εμπορική πολιτική, η οποία έχει αρκετά στοιχεία προστατευτισμού. Πυλώνες της θα είναι η προώθηση πολυμερούς συστήματος με επίκεντρο τον ΠΟΕ και τις συμφωνίες μεταξύ Ε.Ε. και των εταίρων της, τα μέτρα antidumping για την υπεράσπιση του ευρωπαϊκού εμπορίου και ο έλεγχος επενδύσεων που προέρχονται από τρίτες χώρες σε στρατηγικούς τομείς. Είναι απολύτως σαφές ότι η συγκεκριμένη γαλλογερμανική πρωτοβουλία στοχεύει βασικά στην Κίνα και στη Ρωσία και, βεβαίως, στις ΗΠΑ.
• Δημοσιονομική πολιτική. Οπως ήταν απολύτως αναμενόμενο, οι συζητήσεις για τα δημοσιονομικά δεν προχώρησαν ιδιαίτερα. Από τη γαλλική πλευρά υπάρχει κατανόηση, λόγω των εκλογών που θα πραγματοποιηθούν στη Γερμανία τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Γαλλικές πηγές ανέφεραν ότι το Βερολίνο προσεγγίζει θετικά κάποιες προτάσεις που έχει ήδη καταθέσει ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν. Σε κάθε περίπτωση, οι δύο πλευρές συζητούν, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, τα εξής: Πρώτον: Να αναθεωρηθούν τα διαρθρωτικά κεφάλαια τα οποία θα διασυνδεθούν με ευρωπαϊκά κεφάλαια και δέσμη μεταρρυθμίσεων. Δεύτερον, να ενισχυθεί η ενιαία αγορά. Τρίτον, οι δύο πλευρές να ιδρύσουν κοινή ομάδα εργασίας για ανάλυση οικονομικών πολιτικών και παράλληλα να εμβαθύνουν τη συνεργασία τους σε ευρωπαϊκούς θεσμούς και όργανα. Και, τέταρτον, στήριξη επενδυτικών σχεδίων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το απαγορευτικό κόστος δανεισμού για νεοφυείς και επιχειρήσεις τεχνολογίας αιχμής. Το κόστος δανεισμού θα αναλάβουν οι δύο επενδυτικές τράπεζες Bpifrance και KfW.
• Εξωτερική πολιτική. Τα δύο υπουργεία Εξωτερικών θα αυξήσουν τον βαθμό συντονισμού τους, ώστε Γαλλία και Γερμανία να έχουν κοινή εκπροσώπηση σε τρίτες χώρες. Θα αυξήσουν τον συντονισμό τους σε επίπεδο ΟΗΕ και θα επεκτείνουν ήδη εξελισσόμενες πιλοτικές συνεργασίες όπως αυτή στο Κουβέιτ. Οι δύο χώρες θα ιδρύσουν, επίσης, κοινή πρεσβεία στο Χαρτούμ του Σουδάν. Ακόμη συμφώνησαν σε διεξαγωγή κοινής άσκησης του Frontex στα σύνορα της Ε.Ε. (άρα και στην Ελλάδα) στο τέλος του 2017, ενώ ετάχθησαν υπέρ παρακολούθησης της συνέχειας του αιτήματος μεταρρύθμισης της Συνθήκης του Σένγκεν, ως προς τις συνθήκες επανεπιβολής ελέγχων σε εσωτερικά σύνορα.
• Αμυνα και ασφάλεια. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι η αποφασιστικότητά τους να προωθήσουν κοινή εξωτερική πολιτική και ασφάλεια είναι «πραγματικά κοινή». Επίσης, τάχθηκαν υπέρ της χορήγησης επιχειρησιακών δυνατοτήτων, πολιτικών και στρατιωτικών μέσων, που θα είναι υποχρεωτική για όλα τα κράτη-μέλη. Πρόκειται για τη λεγόμενη Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία (ΜΔΣ), η οποία έχει μεν προβλεφθεί θεσμικά με τη Συνθήκη της Λισσαβώνας, παραμένει δε στα χαρτιά. Στο κοινό γαλλογερμανικό υπουργικό συμβούλιο της 13ης Ιουλίου, τονίστηκε ότι η ΜΔΣ θα πρέπει να καταλήξει σε σύνολο δυνάμεων, οι οποίες θα λειτουργούν παρά τω ΝΑΤΟ που, προφανώς, παραμένει βασικός πυλώνας της συλλογικής άμυνας της Ευρώπης. Στο ίδιο πλαίσιο περιλαμβάνεται και η απόφαση για δημιουργία Ευρωπαϊκού Ταμείου Αμυνας. Εκ των ολίγων που έγιναν γνωστά εκείνες τις ημέρες, ήταν η γαλλογερμανική απόφαση για κοινό μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς. Δεν πρόκειται, πάντως, για μια απόφαση η υλοποίηση της οποίας θα προχωρήσει ελαφρά τη καρδία, καθώς οι αναμνήσεις από την κατασκευή προηγούμενων κοινών αεροπορικών projects στην Ε.Ε. δεν είχε και τα πιο καλά αποτελέσματα. Η μείωση του κόστους των F-35 από τον Ντόναλντ Τραμπ στοχεύει, επιπλέον, στο να καταστήσει πιθανό κοινό ευρωπαϊκό μαχητικό, απολύτως ασύμφορο. Στο πλαίσιο ενίσχυσης του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αμυνας, Παρίσι και Βερολίνο προωθούν την κατάργηση των νομικών κωλυμάτων ώστε αυτό να λαμβάνει χρηματοδότηση και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ). Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα είναι η πτυχή της διμερούς γαλλογερμανικής συνεργασίας. Οι δύο χώρες θα ενισχύσουν τις στρατιωτικές δυνατότητές τους στους τομείς επίγειων συστημάτων νέας γενιάς, θαλάσσιας περιπολίας, μη επανδρωμένων αεροσκαφών (Eurodrones) και κυβερνοασφάλειας. Λεπτομέρειες γι’ αυτά θα καθοριστούν και στις επόμενες δύο συναντήσεις των υπουργών Αμυνας Γαλλίας και Γερμανίας τον Οκτώβριο και τον Δεκέμβριο. Στοιχεία αυτών των σχεδιασμών έχουν παρουσιαστεί από το Παρίσι και το Βερολίνο και προς την Ιταλία και την Ισπανία, με την προσδοκία ότι οι δύο μεγάλες χώρες θα συνεισφέρουν. Στο επιχειρησιακό επίπεδο Παρίσι και Βερολίνο συμφώνησαν ότι εντός του 2018 γαλλική δύναμη θα αναπτυχθεί στη Λιθουανία υπό γερμανική διοίκηση, στο πλαίσιο της προκεχωρημένης παρουσίας του ΝΑΤΟ. Επίσης, προγραμματίζεται ίδρυση γαλλογερμανικού κέντρου εκπαίδευσης στρατιωτικών μεταγωγικών αεροπλάνων στο Εβρέ της Νορμανδίας.
• Τρομοκρατία. Συμφωνήθηκε ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως οι συστηματικοί έλεγχοι των εξωτερικών συνόρων της Ε.Ε., κάτι που αφορά τον Fρontex αλλά και τις Βρυξέλλες που θα πρέπει να βρουν πόρους για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων υποδομών στα κράτη-μέλη, ώστε να αποφευχθεί το μέτρο της επαναφοράς του συνοριακού ελέγχου. Επίσης, διατυπώθηκε γαλλογερμανική παραίνεση, ώστε να τεθεί σε ισχύ το ταχύτερο δυνατόν, το ευρωπαϊκό Μητρώο Καταχώρισης Στοιχείων Επιβατών (PNR). Παρίσι και Βερολίνο συμφώνησαν, επίσης, στην ενίσχυση της συνεργασίας ανάμεσα στις υπηρεσίες πληροφοριών, ενώ θα ζητηθεί οι αρμόδιες αρχές να έχουν πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων εταιρειών, στο πλαίσιο καταπολέμησης της τρομοκρατίας. Πέρα από αυτά, Γαλλία και Γερμανία θα δεσμευθούν στην καταπολέμηση της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας, μέσω Ειδικού Σχεδίου.