Σάββατο 24 Αυγούστου 2013

Ανάλυση για τα παιχνίδια προσευχής της Τουρκίας στη Θεσσαλονίκη


Παιχνίδια προσευχής
Tου Σταύρου Τζίμα
(Πηγή : http://news.kathimerini.gr)
Για δεύτερη συνεχή χρονιά φέτος ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραχώρησε ένα από τα πλέον σημαντικά και όμορφα οθωμανικά τεμένη της πόλης, το αναπαλαιωμένο Γενί Τζαμί, για τις θρησκευτικές ανάγκες των μουσουλμάνων, με αφορμή τη λήξη του Ραμαζανίου.
Δεν υπήρξε ανταπόκριση από πλευράς πιστών, με αποτέλεσμα να προσέλθουν για προσευχή ο ιμάμης, που τη διάβασε, και άλλα τρία άτομα.
Η πρωτοβουλία της δημοτικής αρχής υπονομεύτηκε από την τουρκική πλευρά. Απαγόρευσε στα μέλη του συλλόγου μουσουλμάνων Θεσσαλονίκης -υπολογίζονται γύρω στις τρεις χιλιάδες-, που διοικείται από πατέρα και γιο (!), να ασκήσουν στο τέμενος τα θρησκευτικά τους καθήκοντα.
Γιατί; Διότι την προσευχή τέλεσε ιμάμης που διέθεσε ο νόμιμος και εγκεκριμένος από το ελληνικό κράτος μουφτής και όχι ένας εκ των εκλεγμένων, τους οποίους η ελληνική πολιτεία δεν αναγνωρίζει.
Το θέμα έλαβε διπλωματικές διαστάσεις με εκατέρωθεν ανταλλαγή αιχμών. Ο αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβέρνησης Μπεκίρ Μποζντάν δήλωσε: «Η τουρκική κοινότητα αντέδρασε διότι δεν άσκησε τα καθήκοντα ιμάμης, τον οποίο όρισε ο μουφτής που εξέλεξε ο τουρκικός λαός» και έψεξε την Ελλάδα γατί ως μέλος της Ε.Ε.: «Παραβιάζει τους πολιτικούς και νομικούς της κανόνες». Η απάντηση της Αθήνας ήρθε διά του εκπροσώπου του ΥΠΕΞ, Κωνσταντίνου Κούτρα, που διεμήνυσε στην απέναντι πλευρά: «Η Ελλάδα αποτελεί πρότυπο μακρόχρονης αρμονικής συμβίωσης πολιτών ανεξαρτήτως θρησκεύματος και δεν διαπραγματεύεται με κανέναν την τήρηση της νομιμότητας στην επικράτειά της».
Η αντίδραση της Τουρκίας ήταν υπερβολική, έως αλαζονική. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραχώρησε ικανοποιώντας (και) σχετικό πάγιο αίτημά της το καλύτερο τέμενος της πόλης. Φαίνεται όμως ότι η Αγκυρα δεν ενδιαφέρεται τόσο για την ουσία του πράγματος, την απρόσκοπτη τέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων των πιστών δηλαδή, όσο για τον ασφυκτικό έλεγχο της όλης διαδικασίας και την ένταξή της σε μια γενικότερη στρατηγική στις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Τα θέματα των μουφτήδων, όπως και των τζαμιών, συζητούνται και θα λυθούν, εάν λυθούν, σε κεντρικό επίπεδο. Μέχρι τότε ο κάθε δημόσιος λειτουργός οφείλει να κινείται στο πνεύμα του νόμου του ελληνικού κράτους. Ο Γιάννης Μπουτάρης έδωσε το τέμενος για προσευχή και εξ όσων γνωρίζω, παρά την τρικλοποδιά της Τουρκίας, θα το ανοίξει -ορθώς- και τον Οκτώβριο με αφορμή το τότε μπαϊράμι και όσοι πιστοί προσέλθουν. Μουσουλμάνοι δεν είναι μόνο οι Τούρκοι. Υπάρχουν πολλοί, μάλιστα, μετανάστες από Ινδία, Μπανγκλαντές, Αίγυπτο, Πακιστάν, που θα θελήσουν να ασκήσουν το θρησκευτικό τους καθήκον.
Το αν η Τουρκία θέλει να κλωτσήσει την ευκαιρία και να προσπαθεί να δαγκώσει το χέρι που της τείνει μια πόλη με την οποία τη δένει η Ιστορία, είναι δικαίωμά της.