Σαν λαγός μπροστά σε προβολείς
ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr/)
Τον 6ο αιώνα π.Χ. ο Πεισίστρατος επιστρέφοντας στην Αθήνα μετά την εξορία του στην Εύβοια, προκειμένου να επιβληθεί στους συμπολίτες του, σκηνοθέτησε την είσοδό του στην πόλη.
Βρήκε μια θεόρατη γυναίκα στην Παλλήνη, της φόρεσε κράνος, της έδωσε την αιγίδα, την ανέβασε σε ένα άρμα βάζοντας τους οπαδούς του να φωνάζουν πως η ίδια η Αθηνά τον συνοδεύει. Βλέπετε, η διάκριση ανάμεσα στην εικόνα των θεών και των ανθρώπων στην ανθρωπόμορφη θρησκεία των Ελλήνων ήταν ζήτημα μεγέθους. Στις γλυπτικές συνθέσεις οι αθάνατοι απεικονίζονται πάντα ως ψηλότεροι και μεγαλύτεροι από τους θνητούς. Οπως γράφει ο Ηρόδοτος στην Κλειώ, στο πρώτο βιβλίο της Ιστορίας του, το τέχνασμα του Πεισίστρατου πέτυχε. Οι Αθηναίοι πείσθηκαν ότι τον συνδράμει η Αθηνά και έτσι ξεκίνησε η δεύτερη περίοδος της τυραννίας του. Ο Ηρόδοτος δεν μας λέει τι απέγινε η γυναίκα από την Παλλήνη. Δεν ενδιαφέρει κανέναν. Ηταν ένα απλό κατσαβίδι της Ιστορίας.
Βρήκε μια θεόρατη γυναίκα στην Παλλήνη, της φόρεσε κράνος, της έδωσε την αιγίδα, την ανέβασε σε ένα άρμα βάζοντας τους οπαδούς του να φωνάζουν πως η ίδια η Αθηνά τον συνοδεύει. Βλέπετε, η διάκριση ανάμεσα στην εικόνα των θεών και των ανθρώπων στην ανθρωπόμορφη θρησκεία των Ελλήνων ήταν ζήτημα μεγέθους. Στις γλυπτικές συνθέσεις οι αθάνατοι απεικονίζονται πάντα ως ψηλότεροι και μεγαλύτεροι από τους θνητούς. Οπως γράφει ο Ηρόδοτος στην Κλειώ, στο πρώτο βιβλίο της Ιστορίας του, το τέχνασμα του Πεισίστρατου πέτυχε. Οι Αθηναίοι πείσθηκαν ότι τον συνδράμει η Αθηνά και έτσι ξεκίνησε η δεύτερη περίοδος της τυραννίας του. Ο Ηρόδοτος δεν μας λέει τι απέγινε η γυναίκα από την Παλλήνη. Δεν ενδιαφέρει κανέναν. Ηταν ένα απλό κατσαβίδι της Ιστορίας.
Εκτοτε η Γη έχει γίνει σφαιρική. Ο ανθρώπινος νους έχει κατακτήσει ένα μεγάλο μέρος του σύμπαντος, έχει αποκρυπτογραφήσει τα μυστικά του ανθρωπίνου σώματος και έχει μεταμορφώσει με τις επινοήσεις του απ’ άκρου εις άκρον τον πλανήτη. Παρ’ όλ’ αυτά, η αυτοσυνειδησία εξακολουθεί να είναι σπάνια σαν πολύτιμος λίθος στην ανθρώπινη συμπεριφορά – γι’ αυτό και η σωκρατική σκέψη παραμένει αειθαλής. Σε πείσμα του Διαφωτισμού και όσων πιστεύουν ότι ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος να προοδεύει. «Ορκίζομαι υπακοή στα ελλάνια αξιακά πρωτόκολλα και στον πολέμαρχο και στον ιερό σκοπό και σχέδιο που εκπροσωπεί...». Φράση εμβληματική από τον όρκο που δίνουν τα μέλη της ΜΚΟ «Ελλήνων Συνέλευσις». Στην περίπτωση, τον ρόλο της θεάς Αθηνάς τον παίζουν 600 δισ. δολάρια – βλέπετε, η δική μας θρησκεία δεν είναι ανθρωπόμορφη. Η δε θεά εκπροσωπείται επί γης από έναν παχουλό κύριο με μουστάκι και γενάκι που ακούει στο όνομα Σώρρας.
Εκπληξη στο ακροατήριο. Πώς είναι δυνατόν να έχει πείσει τόσον κόσμο ο κ. Σώρρας και οι συν αυτώ; Πώς είναι δυνατόν τόσος κόσμος να πιστεύει ότι πληρώνοντας 30 ευρώ για τη συνδρομή του κάποιος θα τον απαλλάξει από όλα του τα χρέη; Ας αφήσουμε κι εκείνη τη λειτουργό της ανεξάρτητης ελληνικής δικαιοσύνης που παρέπεμψε κάποιον διευθυντή ασφαλιστικού ταμείου διότι δεν δέχθηκε την αλήθεια του Σώρρα. Ανθρωπος είναι κι αυτή, στην Ελλάδα ζει. Σε μια Ελλάδα, όπου η πλειονότητα πιστεύει ότι το χρέος είναι δημιούργημα φαντασιοκόπων του εχθρού και ότι μια μέρα κάποιος θα έρθει από κάπου για να μας λυτρώσει από τα δεσμά του. Ας μην παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι οι πολιτικές δυνάμεις που μας κυβερνούν, αξιοποιώντας αυτήν τη θεωρία κατάφεραν να σταδιοδρομήσουν με τόση επιτυχία.
Αφέλεια; Ευπιστία μέχρι βλακείας; Κάτι παραπάνω, σπασμός της νεκροφάνειας. Η ελληνική κοινωνία στάθηκε απέναντι στην κρίση σαν τον λαγό που μόλις έπεσαν πάνω του οι προβολείς. Δεν μπορεί να κουνηθεί από τη θέση του και περιμένει κοκαλωμένος. Ξέρει πως έχει χάσει το παιχνίδι, όμως πάντα ελπίζει σε κάποιο θαύμα. Και βγαίνει ένας τυπάκος, σαν ιδιοκτήτης καντίνας στην Εθνική, και της το πουλάει το θαύμα. Ως και την Τράπεζα της Ανατολής, τον θησαυρό του Αλί Μπαμπά υπόσχεται.
Θαύμα φτηνιάρικο, θα μου πείτε. Πωλείται στην τιμή μιας χώρας που η ίδια απαξίωσε τον εαυτό της.