Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017

Εύστοχο άρθρο ότι η Ελλάδα δεν κινδυνεύει από κυβερνοεπίθεση


Η Ελλάδα δεν κινδυνεύει από κυβερνοεπίθεση
ΑΝΔΡΕΑΣ ΔΡΥΜΙΩΤΗΣ
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr)
Ε​​ίμαι απολύτως βέβαιος ότι ο τίτλος του σημερινού άρθρου σάς ξένισε. Αν όμως έχετε την υπομονή να φτάσετε μέχρι το τέλος, τότε μάλλον θα πεισθείτε και εσείς για του λόγου το αληθές.
Η ιστορία ξεκίνησε με την υποβολή της φορολογικής μου δήλωσης για το έτος 2016. Σαν καλός πολίτης υπέβαλα τη φορολογική δήλωσή μου στις 21 Ιουνίου 2017. Οταν την ολοκλήρωσα, το Taxisnet με ενημέρωσε ότι η δήλωσή μου δεν μπορεί να εκκαθαριστεί γιατί πρέπει να προσκομίσω στην εφορία ορισμένα δικαιολογητικά, εντός 30 ημερών. Δυστυχώς, είμαι υποχρεωμένος να σας κουράσω με λεπτομέρειες, αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να αναδείξω την απίστευτη ταλαιπωρία που το κράτος μας επιβάλλει με την περιττή γραφειοκρατία αλλά και την ανικανότητά του.
Τα δικαιολογητικά που μου ζητήθηκαν αφορούν τους κωδικούς 659, 291 και 293. Στον κωδικό 291 αναγράφονται «Μερίσματα (προ φόρου) ημεδαπής προέλευσης και στον 293 αναγράφεται ο «Φόρος που παρακρατήθηκε για μερίσματα ημεδαπής προέλευσης». Οπως αντιλαμβάνεστε, τα ποσά στα πεδία 291 και 293, ουσιαστικά προέρχονται από τις βεβαιώσεις των χρηματιστηριακών, και αφορούν εισηγμένες. Στη δική μου περίπτωση ο παρακρατηθείς φόρος ήταν μεγαλύτερος από αυτό που υπολόγισε το Taxisnet. Εδώ είναι το ενδιαφέρον μέρος της ιστορίας που αποδεικνύει την πλήρη ανεπάρκεια αυτών που σχεδιάζουν και υλοποιούν τα συστήματα.
Ο φόρος επί των μερισμάτων ήταν 10%, αλλά στα μέσα του 2016 έγινε 15%. Ο ΟΠΑΠ το 2016 διένειμε τρεις φορές μέρισμα και προμέρισμα. Στις 11/5 με παρακράτηση 10%, στις 29/6 με παρακράτηση 10% και στις 20/10 με παρακράτηση 15%. Από την τελευταία αυτή παρακράτηση δημιουργήθηκε (στη δική μου περίπτωση) η διαφορά μεταξύ των ποσών του 291 και 293. Ο προγραμματιστής έβαλε τη συνθήκη ότι ο παρακρατηθείς φόρος πρέπει να είναι το 10% των μερισμάτων και αγνόησε το γεγονός ότι έπειτα από μια ημερομηνία ο παρακρατηθείς φόρος είναι 15%. Ο πολίτης πληρώνει (με γραφειοκρατική ταλαιπωρία) για άλλη φορά την ανεπάρκεια του κράτους. Παρακαλώ, προσέξτε. Δεν αναφέρομαι μόνο στη δική μου περίπτωση. Ολοι οι μέτοχοι του ΟΠΑΠ και πιθανότατα άλλων εισηγμένων που πήραν μέρισμα με παρακράτηση 15%, θα υποχρεωθούν να επισκεφθούν την εφορία τους, δημιουργώντας περιττό φόρτο, γιατί ένας προγραμματιστής υπέθεσε λανθασμένα, ότι ο φόρος στα μερίσματα είναι 10%. Αυτοί είναι δεκάδες αν όχι εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που θα ταλαιπωρηθούν.
Πάμε τώρα και στον κωδικό 659. Εδώ σύμφωνα με το Ε1 αναγράφονται «Εισοδήματα που αποκτήσατε το 2016, τα οποία απαλλάσσονται από φόρο ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο χωρίς ηλεκτρονική πληροφόρηση». Και πάλι στην περίπτωσή μου το ποσό το οποίο έγραψα στον κωδικό αυτό προέρχεται από μερίσματα τα οποία απαλλάσσονται από φόρο. Συγκεκριμένα οι εισηγμένες εταιρείες διαχείρισης ακινήτων απαλλάσσονται από την παρακράτηση φόρου στα μερίσματα που διανείμουν. Η εταιρεία στην οποία αναφέρομαι είναι η Grivalia Properties της οποίας το μέρισμα δεν φορολογείται σύμφωνα με τον νόμο. Και εδώ πάλι βλέπουμε την ανεπάρκεια. Αν το σύστημα έδινε τη δυνατότητα (όπως γίνεται για τα μερίσματα στον κωδικό 291) να αναγράφεται το ΑΦΜ της εταιρείας η οποία δίνει το αφορολόγητο μέρισμα, θα μπορούσε να ελεγχθεί αυτόματα η απαλλαγή και να μην απαιτείται καμία πρόσθετη ενέργεια για την πιστοποίηση των αφορολόγητων αυτών ποσών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δική μου δήλωση είναι χρεωστική και η προσκόμιση των δικαιολογητικών δεν γίνεται για να μου επιστρέψουν χρήματα.
Τέλος πάντων, έστω ότι αυτά είναι κβαντική μηχανική και είναι δύσκολο να κατανοηθεί. Δεν θα ήταν απλούστερο να μου ζητηθεί να υποβάλω τα δικαιολογητικά ηλεκτρονικά, αντί να τρέχω στην εφορία; Οπως ανέφερα παραπάνω, όλα τα δικαιολογητικά που ζητάνε προέρχονται από βεβαιώσεις της χρηματιστηριακής εταιρείας που συνεργάζομαι και μόνο με απλή επισκόπηση θα πιστοποιούσαν την ορθότητα της δήλωσης, ώστε να προχωρήσουν στην εκκαθάριση. Οχι, πρέπει να ταλαιπωρήσουμε τον πολίτη και να ξοδέψουμε άπειρες περιττές ανθρωποώρες για να επιλύσουμε θέματα τα οποία μπορούμε να αποφύγουμε.
Επιστρέφουμε στην ελληνική πραγματικότητα. Στις 6 Ιουλίου πήγα στην εφορία προκειμένου να υποβάλω τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα οποία ουσιαστικά ήταν μόνο η βεβαίωση της χρηματιστηριακής, γιατί όλα τα υπό αμφισβήτηση ποσά αφορούσαν μερίσματα. Πηγαίνω στο Εισόδημα όπου υποχρεωτικά έκανα αίτηση. Σε άλλον όροφο, νέα αναμονή ώστε να πρωτοκολληθεί η αίτησή μου και να πάρω Αριθμό Πρωτοκόλλου. Ολα αυτά είναι απαραίτητα για να πιστοποιηθεί η έγκαιρη προσέλευσή μου. Το χαρτάκι με τον Αριθμό Πρωτοκόλλου είναι η προστασία του πολίτη. Με αυτό το χαρτάκι και την αίτηση ξανά στην αναμονή για τον έλεγχο. Οποία απογοήτευση, η υπάλληλος ουσιαστικά δεν έκανε κανέναν έλεγχο. Ηταν απλά ένα γραφείο υποδοχής (reception) των αιτήσεων. Μου ζήτησε το Ε1 και το πρωτότυπο της βεβαίωσης της χρηματιστηριακής. Νέα ταλαιπωρία για φωτοαντίγραφα στο μαγαζί που βρίσκεται έξω από την εφορία. Οταν τα παρέλαβε, στην τρίτη επίσκεψή μου στο ίδιο γκισέ, άνοιξε έναν καινούργιο φάκελο και με διαβεβαίωσε ότι θα με ειδοποιούσαν στα τηλέφωνα που έγραψα στην αίτησή μου. Σας φαίνονται λογικά αυτά. Δεν είναι τυχαίο ότι όλα τα γραφεία της εφορίας είναι γεμάτα φακέλους, όπως φαίνεται από τη φωτογραφία που τράβηξα για να πιστοποιήσω ότι εμείς δεν ζούμε στην ψηφιακή εποχή αλλά στη χάρτινη εποχή. Ιδού λοιπόν γιατί δεν κινδυνεύουμε από κυβερνοεπίθεση. Ολα τα έχουμε σε χαρτί. Σημειώστε ότι χρειάστηκε να φωτοτυπήσω 7 σελίδες και μία η αίτηση, σύνολο 8 περιττές σελίδες Α4, που θα υποχρεωθούν όλοι όσοι έχουν παρόμοια προβλήματα να το κάνουν.
Μπορεί να σας φαίνονται μικροπράγματα αυτά και να σκέφτεστε ότι είμαι σχολαστικός. Δεν είναι έτσι όμως. Μια διαδικασία η οποία επαναλαμβάνεται εκατοντάδες χιλιάδες φορές, αν μπορεί να απλοποιηθεί, το όφελος μεταφράζεται σε εκατομμύρια ευρώ. Προσωπικά έχασα δύο ώρες, χρησιμοποίησα το αυτοκίνητό μου ξοδεύοντας περιττή βενζίνη, πλήρωσα τη στάθμευση και σπατάλησα 8 σελίδες Α4. Η εφορία απασχόλησε μια υπάλληλο περίπου για 30 λεπτά, άλλη μια για μερικά λεπτά στο πρωτόκολλο και όλα αυτά για να δημιουργηθεί ένας φάκελος τον οποίο κάποια στιγμή, κάποιος ελεγκτής υποτίθεται θα ελέγξει. Πολλαπλασιάστε το αυτό με τους χιλιάδες μετόχους του ΟΠΑΠ και της Grivalia και θα συνειδητοποιήσετε τη σπατάλη πόρων που κάνουμε, σε μια εποχή που τίποτα δεν μας περισσεύει.
Φύλαξα για το τέλος το κερασάκι στην τούρτα της ανεπάρκειας. Το κείμενο αυτό το έγραψα στις αρχές Ιουλίου, αλλά περίμενα να περάσουν οι μήνες για να το δημοσιεύσω. Ημουν απολύτως βέβαιος ότι η δήλωσή μου δεν θα εκκαθαριστεί. Δηλαδή, το κράτος δεν εισέπραξε τις δύο δόσεις του φόρου εισοδήματος (Ιούλιος και Σεπτέμβριος) από μία χρεωστική δήλωση, γιατί δεν μπόρεσε να ελέγξει κάτι τόσο απλό. Ποιος ζημιώθηκε; Υποψιάζομαι ότι η υστέρηση των εσόδων μπορεί να προέρχεται από παρόμοιες περιπτώσεις. Η λογική αντιμετώπιση τέτοιων περιπτώσεων είναι εξαιρετικά απλή: Αφού η δήλωση είναι χρεωστική ολοκλήρωσε μηχανογραφικά την εκκαθάριση και παράλληλα ζήτα από τον φορολογούμενο να προσκομίσει ηλεκτρονικά τα δικαιολογητικά. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα, λείπει παντελώς η λογική με αποτέλεσμα η γραφειοκρατία εκτιμάται να μας κοστίζει 14 δισεκατομμύρια τον χρόνο ή 6,8% του ΑΕΠ, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι μόλις 3,5%!
Στο σημερινό άρθρο προσπάθησα μέσα από τη δική μου ταλαιπωρία να τεκμηριώσω ότι μπορούμε να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες ώστε να γλιτώσουμε χιλιάδες περιττές ανθρωποώρες και ταλαιπωρία του πολίτη.
«Φωνή βοώντος εν τη ερήμω»! Οι κυβερνώντες και οι υπηρεσιακοί σχεδιάζουν διαδικασίες για να δημιουργούνται ανάγκες για δημοσίους υπαλλήλους εν δυνάμει ψηφοφόρους!
Υ.Γ. Θαύμα, θαύμα! Στις 4 Οκτωβρίου μού τηλεφώνησαν από την εφορία ότι θέλουν και άλλα δικαιολογητικά τα οποία όμως αυτή τη φορά μπορώ να τα στείλω με e-mail! Το έκανα αμέσως και στις 5 Οκτωβρίου η δήλωση εκκαθαρίστηκε. Στις 6 Οκτωβρίου βεβαιώθηκαν τα ποσά. Θα πληρώσω την Α΄ δόση στις 30 Νοεμβρίου 2017. Ποιος ζημιώθηκε;

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.