Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο για εμπλοκή της Κίνας στις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις


Ε... ε... έρχονται... οι φίλοι μας οι Κινέζοι!
Της Ζέζας Ζήκου
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr)
Ενας ακήρυχτος πόλεμος βρίσκεται σε εξέλιξη στα παρασκήνια για τη διανομή της μεγάλης πίτας των ελληνικών αποκρατικοποιήσεων, που περιλαμβάνει μονοπώλια στους τομείς ενέργειας, κοινής ωφέλειας (ύδρευση-αποχέτευση-διαχείριση απορριμμάτων) και στοιχηματισμού, βιομηχανίες, τράπεζες, λιμάνια, αξιοποιήσιμα ακίνητα και πολλές επιχειρήσεις διαφόρων κλάδων.
Στην αντιπαράθεση εμπλέκονται εγχώρια και ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα – που ενίοτε συμμαχούν εξ ανάγκης, ενώ η τρόικα παρεμβαίνει για να επιβάλει τους κανόνες του παιχνιδιού και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς και η κυβέρνηση προσπαθούν να «διαιτητεύσουν». Το παιχνίδι γίνεται με «σημαδεμένη τράπουλα», καθώς η τρόικα προβάλλει απόψεις και προωθεί κανόνες που διευκολύνουν εν τέλει τους ξένους, ενώ η κυβέρνηση ορθώς δεν θέλει σε καμία περίπτωση να μείνουν εκτός διανομής οι εγχώριοι επιχειρηματίες.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι οι Ρώσοι «τα έχουν πάρει», διαβλέποντας αμερικανογερμανικό face control και προσπάθεια αποκλεισμού τους, ενώ η διαδικασία καθυστερεί και η κυβέρνηση εκτίθεται, με αποτέλεσμα, αν δεν πιάσει τους στόχους, να αναγκαστεί να πάρει νέα μέτρα. Οι Γερμανοί έχουν πρόσωπο, οι Ρώσοι μεγιστάνες είναι εξ ορισμού απατεώνες, αλλά το βέβαιο είναι ότι η προσπάθεια να έρθει από το παράθυρο και με το ζόρι «δυτικός επενδυτής» είναι όχι μόνο απαράδεκτη, αλλά και επιλήψιμη. Βέβαια, υπάρχουν και οι Κινέζοι! Αραγε, όμως, η «κινεζοποίηση» είναι εξ ορισμού απειλή;
Χθες, οι επικεφαλής του κινεζικού Shenzhen Airport και της Friedmann Pacific Asset Management επισκέφθηκαν τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά καθώς και τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα. Στη συνάντηση των εκπροσώπων του κινεζικού fund Shenzhen Airport και της Friedmann Pacific Asset Management με τον Γιάννη Στουρνάρα έδωσαν το παρών και τα μέλη της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ.
Την αγορά όχι μόνο του πακέτου του Δημοσίου στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και αυτού που έχει η Hochtief σκέπτονται οι Κινέζοι. Θέλουν ουσιαστικά να κάνουν δικό τους το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και να αποκτήσουν και κάποια περιφερειακά ώστε να καταστήσουν την Ελλάδα κινεζικό κόμβο, αφού ενδιαφέρονται για τη δημιουργία logistics. Μαζί δε με την επένδυση της Cosco στον Πειραιά, θέλουν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε βασική πύλη για την εξαγωγή των προϊόντων τους.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να επεκταθεί η υπάρχουσα 30ετής σύμβαση παραχώρησης, που λήγει το 2026, και να πωληθεί μέρος της συμμετοχής του Δημοσίου, που ανέρχεται στο 55%. Η γερμανική εταιρεία Hochtief κατέχει σήμερα συνολικά το υπόλοιπο 40%, ενώ 5% ανήκει σε ιδιώτη επενδυτή. Το κινεζικό ενδιαφέρον, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν περιορίζεται στο ποσοστό των μετοχών που θα διαθέσει το ελληνικό Δημόσιο αλλά εκτείνεται και σε αυτό που επιθυμεί να πουλήσει η Hochtief (26,7% από το 40% που ελέγχει συνολικά μέσω δύο εταιρειών).
Η Shenzhen Airport διαχειρίζεται το ομώνυμο αεροδρόμιο, που είναι το 5ο μεγαλύτερο στην Κίνα και 24ο παγκοσμίως από πλευράς επισκεψιμότητας. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η κατασκευή ενός νέου τερματικού σταθμού και πλεονέκτημά του θεωρείται η διασύνδεση με πολλές κινεζικές πόλεις έναντι χαμηλού κόστους. H Friedmann Pacific Asset Management είναι θυγατρική του ομίλου Friedmann Pacific Investment Holdings Limited, έχει έδρα το Χονγκ Κονγκ και δραστηριοποιείται κυρίως σε επενδύσεις στην αγορά.
Αξίζει πάντως να επισημανθεί και το έντονο ενδιαφέρον της Κίνας για τις ευρωπαϊκές τράπεζες. Σχέδια για τη μεγαλύτερη εξαγορά ξένης τράπεζας χαράσσει η China Construction Bank (CCB) εστιάζοντας σε πιθανούς στόχους εντός Ευρώπης.
Οι πιθανότεροι στόχοι είναι οι ευρωπαϊκές τράπεζες που πέρασαν στον έλεγχο κυβερνήσεων εν μέσω της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2007-09, καθώς πλέον η κεφαλαιοποίηση των ευρωπαϊκών τραπεζών έχει αποδυναμωθεί περαιτέρω λόγω της συνεχιζομένης κρίσης χρέους στην Ευρώπη. Αρκετά κράτη-μέλη με υψηλό χρέος στην Ευρωζώνη αλλά και η Βρετανία έχουν διοχετεύσει δισ. ευρώ για την ενίσχυση τραπεζών, με αντάλλαγμα μερίδια στο μετοχικό τους κεφάλαιο. Για παράδειγμα, το βρετανικό κράτος ελέγχει το 82% του μετοχικού κεφαλαίου της Royal Bank of Scotland, της οποίας η κεφαλαιοποίηση διαμορφώνεται σήμερα στα 17 δισ. στερλίνες. Η κεφαλαιοποίηση της Commerzbank, της οποίας το 25% ελέγχεται από το γερμανικό κράτος, φθάνει μόλις τα 9 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, η κεφαλαιοποίηση των κινεζικών τραπεζών παραμένει σε υψηλά επίπεδα, προσδίδοντάς τους συγκριτικό πλεονέκτημα στη σύναψη μιας συμφωνίας.