Οταν η θρησκεία γίνεται πολιτικό εργαλείο
REUTERS
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr/)
Πού τελειώνει η συνταγματικά προστατευόμενη θρησκευτική ελευθερία και πού αρχίζει η πολιτικοποίησή της με στόχο την επικράτηση του σκοταδισμού και την καταπάτηση των συνταγματικά κατοχυρωμένων ελευθεριών;
Η διάκριση ανάμεσα στο ισλάμ ως πίστη και στο ριζοσπαστικό-σαλαφιστικό παρακλάδι του είναι τεράστιας σημασίας.
Αυτήν ακριβώς τη διάσταση αγνόησε εσκεμμένα η υπ’ αριθμόν 2 της AfD, του γερμανικού κόμματος που έχει παραδεχθεί ανοικτά ότι επιζητεί την προσοχή με προκλητικές δηλώσεις. Ετσι, όταν η Μπέατριξ φον Στορχ δήλωσε ότι το ισλάμ είναι ασύμβατο με το σύνταγμα, δεν μπορεί να μη γνώριζε ότι το σύνταγμα προστατεύει όλες τις θρησκείες, περιλαμβανομένης της μουσουλμανικής. Ηθελε όμως να κάνει θόρυβο, ώστε να υπάρξει δημοσιότητα γύρω από το κόμμα της - έστω και αρνητική. Αντίστοιχη τακτική είχε χρησιμοποιήσει η επικεφαλής του κόμματος, Φράουκε Πέτρι, δηλώνοντας πριν από μερικούς μήνες ότι ως ύστατη λύση, οι συνοριοφύλακες έχουν δικαίωμα να πυροβολούν πρόσφυγες, μόνο και μόνο για να αποσύρει τη δήλωση, αφού πρώτα είχαν ασχοληθεί μαζί της όλα τα μέσα ενημέρωσης της χώρας της και αρκετά του εξωτερικού.
Ο επικεφαλής του Κεντρικού Μουσουλμανικού Συμβουλίου της Γερμανίας, Αϊμάν Μαζιέκ αντέδρασε στη δήλωση της Μπέατριξ φον Στορχ περί ισλάμ, υποστηρίζοντας ότι αυτή που δεν συμμορφώνεται με το σύνταγμα είναι η ίδια η AfD. «Για πρώτη φορά από τη χιτλερική περίοδο, υπάρχει ένα κόμμα που χλευάζει μια ολόκληρη θρησκευτική κοινότητα και απειλεί την ύπαρξή της», είπε ο Μαζιέκ στο κρατικό ραδιόφωνο της βόρειας Γερμανίας. «Επίτηδες μετατρέπετε το ισλάμ σε αποδιοπομπαίο τράγο για να αλιεύσετε ψήφους», κατηγόρησε την ανερχόμενη AfD ο βουλευτής των πρασίνων, Κονσταντίν φον Νοτς.
Οι γενικεύσεις, οι οποίες οδηγούν σε ολισθηρό δρόμο, είναι πιο εύκολες όταν λείπει η γνώση προσώπων και πραγμάτων. Το παράδειγμα των δύο μαθητών στην Ελβετία, οι οποίοι αρνήθηκαν να δώσουν το χέρι στην καθηγήτριά τους είναι πολύ χαρακτηριστικό. Οι δύο μαθητές γυμνασίου προξένησαν σάλο στο καντόνι της Βασιλείας, επειδή αρνήθηκαν την παραδοσιακή χειραψία, υποστηρίζοντας ότι είναι αντίθετο προς τη θρησκεία τους να αγγίζουν γυναίκες που δεν είναι μέλη της οικογένειάς τους.
Η Σαϊντά Κέλερ-Μεσαχλί, επικεφαλής του φόρουμ για ένα προοδευτικό ισλάμ, εξηγεί περί τίνος πρόκειται. Η Μεσαχλί, η οποία γεννήθηκε σε πάμπτωχη οικογένεια της Τυνησίας και μετακόμισε στην Ελβετία στα οκτώ της χρόνια χάρη σε φιλανθρωπική οργάνωση, λέει ότι οι δύο μαθητές είναι αδέλφια, γιοι ιμάμη συνδεόμενου με τη Σαουδική Αραβία, ο οποίος τους κατευθύνει με στόχο να δημιουργήσει τετελεσμένα. Ποια είναι η πιο αποτελεσματική αντίδραση σε τέτοιου είδους περιστατικά; Το να καλλιεργεί κανείς τυφλή ισλαμοφοβία, όπως κάνει η AfD, με αρκετή εκλογική επιτυχία ή το να προσπαθεί να κατανοήσει και να απομονώσει τους εκπροσώπους του σκοταδισμού;
Σε όλες τις δημοσκοπήσεις στον αραβικό και μουσουλμανικό κόσμο, οι πλατιές πλειοψηφίες απορρίπτουν την ιδεολογία των τζιχαντιστών, των οποίων άλλωστε τα περισσότερα θύματα είναι μουσουλμάνοι. Ομως υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη τζαμιά και «πολιτιστικά κέντρα» που λειτουργούν ως εκκολαπτήρια τζιχαντιστών, έλκοντας όχι μόνο μουσουλμάνους αλλά και προσήλυτους.
Περί μαρτυρίου
«Θέλεις να γίνεις μάρτυρας;», ρωτάει ο γιος τον πατέρα σε ένα κόμικ με χαρούμενα πρόσωπα. «Είναι πολύ ωραίο να είσαι μάρτυρας. Ποιος δεν θέλει να πάει στον ουρανό;», απαντάει ο πατέρας. Το κόμικ κυκλοφόρησε από την τουρκική διεύθυνση Θρησκευτικών Υποθέσεων Ντιγιανέτ, όπως ανέφερε η τουρκική εφημερίδα Τζουμχουριέτ τον Μάρτιο. Η ίδια υπηρεσία στηρίζει πολυάριθμα τζαμιά στην Ελβετία, πράγμα που δεν ξέφυγε της προσοχής του ελβετικού Τύπου. «Το θρησκευτικό συναίσθημα τα τελευταία χρόνια μετατρέπεται κυριολεκτικά σε πολιτικό εργαλείο», είπε στην Τζουμχουριέτ ο ψυχολόγος Σερντάρ Ντεγκιρμεντσίογλου. Η Ντιγιανέτ, η οποία ιδρύθηκε από τον Κεμάλ Ατατούρκ προκειμένου να επιβλέπει η τουρκική δημοκρατία τα τζαμιά της χώρας και να προωθήσει τον εκδυτικισμό, άλλαξε χαρακτήρα από το 2010, φθάνοντας να αναγνωρίσει τον σαλαφισμό ως επίσημο ρεύμα του σουνιτικού ισλάμ. «Με τα σκίτσα θέλουν να μεταφέρουν στα παιδιά την έννοια του μαρτυρίου», είπε ο Τούρκος ειδικός. «Για να μεγαλώσουν και να τρέξουν προς τον θάνατο, όταν τους το πουν αυτοί που βρίσκονται στην εξουσία».