Παρασκευή, 30 Ιουνίου 2017

Άρθρο του Reuters για την απόφαση που μπορεί να αλλάξει την Google


Μια απόφαση που μπορεί να αλλάξει την Google
FOO YUN CHEE, ERIC AUCHARD / REUTERS
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr)
Πέρα από το πρόστιμο, ύψους 2,4 δισ. ευρώ, που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Google για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, η απόφαση της Τρίτης αναμένεται να περιορίσει τον γίγαντα του Ιντερνετ για αρκετά χρόνια, διότι χαρακτηρίζει την Google μονοπώλιο.
Η απόφαση ανοίγει τον δρόμο για νέα πρόστιμα και αλλαγές σε πολύ κρισιμότερους τομείς των επιχειρήσεων της Google, όπως το λειτουργικό σύστημα android που χρησιμοποιείται στα κινητά τηλέφωνα και η αγορά διαδικτυακής διαφήμισης. Παράλληλα, η Κομισιόν με την απόφασή της διευκολύνει τους ανταγωνιστές της Google να καταθέτουν αγωγές κατά της αμερικανικής εταιρείας, υποστηρίζοντας πως οι πρακτικές της τους έχουν ζημιώσει οικονομικά.
Η μετοχή της Google υποχώρησε κατά 1,8% την Τρίτη, ωστόσο οι επενδυτές φάνηκε να μην ανησυχούν ιδιαίτερα για το πρόστιμο των 2,4 δισ. ευρώ. Αλλωστε, η τιμή της μετοχής έχει διπλασιαστεί από το 2015 οπότε είχε αρχίσει η Κομισιόν να ερευνά πολύ πιο έντονα την υπόθεση. Το πραγματικό ζήτημα δεν είναι το πρόστιμο, αλλά το γεγονός πως η Κομισιόν αναθέτει στην Google να βρει με ποιο τρόπο θα ακυρώσει τη μονοπωλιακή πρακτική που ακολουθούσε, γεγονός που σημαίνει πως η εταιρεία δεν θα μπορέσει να συμμορφωθεί εφαρμόζοντας απλώς ορισμένες εύκολες τεχνικές λύσεις. Ουσιαστικά, η Κομισιόν απαιτεί από την Google να της αποδείξει πως οι ανταγωνιστές της έχουν αυξήσει σημαντικά το μερίδιό τους στην αγορά σύγκρισης τιμών προϊόντων και υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου προτού αρχίσει να περιορίζει την πίεση. Η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δεσμεύτηκε πως η Επιτροπή θα επιτηρεί για χρόνια την Google, ώστε να βεβαιωθεί ότι δεν θα επαναλάβει μονοπωλιακή πρακτική. Το γεγονός πως η Google θα βρίσκεται υπό επιτήρηση θα μπορούσε να περιορίσει μελλοντικά τις στρατηγικές της επιλογές, λέει ο Μάτι Λίτουνεν, αναλυτής ψηφιακής διαφήμισης για την εταιρεία Enders Analysis στο Λονδίνο. Σήμερα, θεωρείται πως η απόφαση της Κομισιόν το 2004, σύμφωνα με την οποία η Microsoft καταχράσθηκε τη δεσπόζουσα θέση της στα Windows και σε άλλες αγορές, περιόρισε τις κινήσεις της εταιρείας στη δεκαετία που ακολούθησε και την εμπόδισε να αναπτυχθεί ταχύτερα σε νέες αγορές, όπως αυτή της ιντερνετικής διαφήμισης, ανοίγοντας τον δρόμο για την άνοδο της Google.
Η απόφαση της Κομισιόν αποτελεί προειδοποιητική βολή, καθώς οι Βρυξέλλες συνεχίζουν να ερευνούν την πρακτική της Google στο λειτουργικό σύστημα Android και το σύστημα διαφήμισης AdSense, λέει ο Ρίτσαρντ Γουίντσορ, ανεξάρτητος οικονομικός αναλυτής. «Αν βγει η Κομισιόν και πει πως η Google δεν μπορεί πλέον να εντάσσει στο λειτουργικό σύστημα Android τη δική της εφαρμογή Play, τότε ανοίγει ο δρόμος ώστε και άλλοι κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων να εντάσσουν το δικό τους λογισμικό και υπηρεσίες στο λειτουργικό σύστημα των συσκευών τους», εξηγεί. Ο κ. Λίτουνεν συμφωνεί με αυτήν την άποψη, λέγοντας πως η Google θα μπορούσε σχετικά εύκολα να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις της Κομισιόν για το σύστημα AdSense, ωστόσο το ζήτημα του Android είναι πολύ πιο πολύπλοκο και δεν πρόκειται να επιλυθεί εύκολα. Το σημαντικότερο για την Google είναι να βρει τρόπους, ώστε να αλλάξει την επιχειρηματική της πρακτική, χωρίς όμως να πλήξει το εξαιρετικά επικερδές επιχειρηματικό της μοντέλο στον τομέα της διαφήμισης.