Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2013

Ένα πολύ καλό άρθρο για τον Κόλιν Μακ Ρέι


Ένα λάθος που στοίχισε περισσότερο απ’ όλα...
Ο Κόλιν Μακ Ρέι οδηγούσε με πάθος και προδόθηκε σε μία μοιραία στιγμή
Του Σταθη Δημολα
(Πηγή : http://news.kathimerini.gr/)
Το όνομά του είναι γνωστό ακόμη και σε όσους δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το... γκάζι από το φρένο. Για τους λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όμως, ή για αυτούς των ηλεκτρονικών παιχνιδιών το όνομά του είναι συνυφασμένο με θρυλικά κατορθώματα.
Η φήμη του ήταν τεράστια, αλλά, όπως συνήθως γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις, ο «μύθος» γιγαντώνεται έπειτα από ένα μοιραίο γεγονός. Πριν από έξι χρόνια, μία μέρα σαν αύριο (15/9/2007), ο σπουδαίος οδηγός του WRC, Κόλιν Μακ Ρέι, θα πιλοτάριζε στην τελευταία πίστα της ζωής του.
Το ελικόπτερό του θα συντριβεί στην περιοχή όπου είχε γεννηθεί, το Λάναρκ της Σκωτίας, προκαλώντας τον θάνατο στον ίδιο σε ηλικία 39 ετών, στον πεντάχρονο γιο του, Τζόνι, στον 36χρονο οικογενειακό φίλο, Γκρέαμ Ντάνκαν, και στον 6χρονο φίλο του Τζόνι, Μπεν Πορτσέλι.
Ο Κόλιν Μακ Ρέι θεωρήθηκε ένα σπουδαίο και ατόφιο ταλέντο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Είχε, άλλωστε, το γονίδιο μέσα του, αφού ο πατέρας του, Τζίμι Μακ Ρέι, ήταν πέντε φορές πρωταθλητής του Ράλι Βρετανίας και ένας από τους πιο επιτυχημένους οδηγούς στο Νησί. Καθοδηγούμενος από τον πατέρα του ο νεαρός Κόλιν θα αρχίσει να ανακαλύπτει τον κόσμο του αυτοκινήτου από μικρή ηλικία, παίρνοντας μέρος κυρίως σε τοπικούς αγώνες. Είδωλό του ήταν ο Φινλανδός Αρι Βατάνεν, με τον Σκωτσέζο να προσπαθεί να αντιγράψει κάποιες από τις τεχνικές του. Με το πέρασμα του χρόνου υιοθέτησε ένα πιο ελεύθερο στυλ οδήγησης, το οποίο συχνά άγγιζε τα όρια της υπερβολής και μερικές φορές τα ξεπερνούσε. Η αδρεναλίνη συνήθως υπερίσχυε της λογικής και αυτό συχνά του κόστιζε κάποιο ατύχημα ή κάποια ποινή.
Από τα 19 του χρόνια άρχισε να παίρνει γεύση από το WRC. Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι ήταν η μεγάλη πρόκληση και ο Μακ Ρέι δεν ήταν διατεθειμένος να την αφήσει να περάσει ανεκμετάλλευτη. Στην αρχή με ένα Βάουξαλ Νόβα, μετά με ένα Πεζό 205 και στη συνέχεια με Φορντ Σιέρα, ο Μακ Ρέι έψαχνε την πρώτη του νίκη. Αυτή, τελικά, ήρθε το 1993 στη Νέα Ζηλανδία με Σουμπαρού και άνοιξε τον δρόμο προς την καταξίωση. Ανήκοντας, πια, στην ίδια ομάδα με το είδωλό του, Αρι Βατάνεν, ο Βρετανός ανέβαινε σταδιακά τα σκαλοπάτια προς την κορυφή και το 1995 ήρθε η σειρά του να κατακτήσει τον παγκόσμιο τίτλο, έπειτα από μία επική μάχη με τον ομόσταυλό του στη Σουμπαρού, Κάρλο Σάινθ. Μάλιστα, ο τίτλος ήρθε μετά τη νίκη του στο τελευταίο Ράλι, που διεξήχθη στη Μεγάλη Βρετανία. Οι νίκες του έφεραν και τη Σουμπαρού στην πρώτη θέση των κατασκευαστών.
Ολα έδειχναν ότι μια νέα αυτοκρατορία ξεκινά στο WRC. Ο Μακ Ρέι, όμως, όταν πατούσε το γκάζι, ξεχνούσε να το αφήσει. Το 1996, ο Τόμι Μάκινεν με Μιτσουμπίσι Λάνσερ άφησε μακριά στη δεύτερη θέση τον Μακ Ρέι και το 1997 επικράτησε κυριολεκτικά στο νήμα συγκεντρώνοντας 63 πόντους έναντι 62 του Σκωτσέζου! Σημαντική παράμετρος οι έξι εγκαταλείψεις του Μακ Ρέι αντί τεσσάρων του Φινλανδού. Μηχανικά προβλήματα του Σουμπαρού, μερικά εκ των οποίων προήλθαν και από σφάλματα του Βρετανού, του στέρησαν έναν ακόμη τίτλο. Ενα βήμα μακριά από την κορυφή έφτασε και το 2001 με Φορντ Φόκους, συγκεντρώνοντας 42 βαθμούς έναντι 44 του Αγγλου Ρίτσαρντ Μπερνς.
Το 2003 προσπάθησε να διεκδικήσει για τελευταία φορά τον τίτλο (7ος) με Σιτροέν και θα ακολουθήσουν μεμονωμένες εμφανίσεις το 2005 και το 2006 ως αντικαταστάτη οδηγού.
Το... παιχνίδι του Ράλι Ακρόπολις
Η φήμη του Κόλιν Μακ Ρέι δεν περιορίστηκε μόνο στις ειδικές διαδρομές των ράλι. Μία σειρά βιντεοπαιχνιδιών με το όνομά του ξεκίνησε να παρουσιάζεται το 1998 και σημείωσε τεράστια επιτυχία. Ο Σκωτσέζος, πλέον, «οδηγούσε» μέσα σε εκατομμύρια σπίτια ανά τον κόσμο. Μέχρι το 2005 έβγαιναν συνεχώς ανανεωμένες εκδόσεις του «Κόλιν Μακ Ρέι Ράλι», ενώ η σειρά «Colin McRae:DiRT» κυκλοφόρησε στην Ευρώπη, στις 14 Σεπτεμβρίου 2007, μόλις μία μέρα πριν από το τραγικό δυστύχημα του Βρετανού! Με την έγκριση της οικογένειάς του η διαχειρίστρια εταιρεία προχώρησε και σε άλλες εκδόσεις τα επόμενα χρόνια.
Οι μνήμες για τον σπουδαίο οδηγό του WRC δεν ζωντανεύουν μόνο μέσα από ένα βιντεοπαιχνίδι, αφού κάποια κατορθώματά του εξακολουθούν να παραμένουν αξεπέραστα. Ενα από αυτά έχει και ελληνικό χρώμα, αφού στο Ράλι Ακρόπολις κυριαρχεί ακόμα η μορφή του. Ο Μακ Ρέι είναι ο πολυνίκης του αγώνα με πέντε κατακτήσεις, προσφέροντας μερικές μοναδικές στιγμές και αρκετό... χώμα στους Ελληνες φιλάθλους. Βέβαια, οι θεατές ουκ ολίγες φορές είδαν και αρκετές εντυπωσιακές και άκρως επικίνδυνες εξόδους.
Το 2008 η οργανωτική επιτροπή του Ράλι Ακρόπολις θέλησε να τιμήσει τη μνήμη του. Δημιούργησε το «Επαθλο Kόλιν ΜακΡέι», το οποίο θα λάμβανε το πλήρωμα που θα επιτύγχανε την υψηλότερη μέση ωριαία ταχύτητα σε οποιαδήποτε ειδική διαδρομή, εξαιρουμένων των υπερειδικών.
Μετά την απόσυρσή του από το WRC συνέχισε να παραμένει στον κόσμο του αυτοκινήτου. Το 2005 συμμετείχε για μοναδική φορά στο Ράλι Ντακάρ, οδηγώντας ένα Μιτσουμπίσι Πατζέρο. Επίσης, έλαβε μέρος σε αγώνες όπως τα X-Games αλλά και στο φημισμένο ράλι των 24 ωρών του Λε Μαν το 2004. Ο Σκωτσέζος είχε δηλώσει πως το 2008 ήθελε να επιστρέψει στο WRC...
Ενα «φθηνό» δυστύχημα και το τελευταίο «αντίο»
Τα σχέδια του Μακ Ρέι για επιστροφή στο WRC διαλύθηκαν μαζί με τα συντρίμμια του ελικοπτέρου του στις 15 Σεπτεμβρίου 2007, σε ένα δυστύχημα το οποίο προκάλεσε πολλά ερωτήματα.
Mετά το σοκ, ξεκίνησε έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας. Τα αποτελέσματά της, το 2011, ήταν καταδικαστικά για τον Μακ Ρέι. Ο Βρετανός δεν είχε την απαραίτητη άδεια να πιλοτάρει το συγκεκριμένο τύπο ελικοπτέρου και, επιπλέον, πετούσε με μεγάλη ταχύτητα σε ανεξήγητα χαμηλό ύψος στη «Μάους Βάλεϊ». Ο 36χρονος φίλος του Μακ Ρέι, Γκρέαμ Ντάνκαν, βιντεοσκοπούσε τη μοιραία πτήση και από τα αποτελέσματα του βίντεο, το οποίο βρέθηκε και ανακτήθηκε πλήρως, ήταν άκρως αποκαλυπτικά. Δεν διεγνώσθη κάποιο μηχανικό πρόβλημα, αντίθετα αποκαλύφθηκαν κάποιοι επικίνδυνοι ελιγμοί του Μακ Ρέι, ο οποίος, θέλοντας να δείξει από κοντά στους επιβάτες του τα αξιοθέατα της κοιλάδας, πετούσε μέχρι και 84 μέτρα πάνω από το έδαφος! Το βίντεο διακόπτεται απότομα περίπου ένα λεπτό πριν από τη μοιραία πρόσκρουση στο έδαφος.
Η οικογένεια του Μακ Ρέι με πρώτον τον πατέρα του, Τζίμι, δεν δέχθηκε ποτέ τον ισχυρισμό πως για το δυστύχημα ευθύνεται ο Κόλιν. Αντίθετα, οι γονείς του μικρού Μπεν Πορτσέλι έβαλαν κατά της οικογένειας Μακ Ρέι, τονίζοντας μάλιστα ότι ο γιος τους ήταν στο ελικόπτερο χωρίς κανείς να έχει ζητήσει την άδειά τους.
Το 2012, η γυναίκα του Βρετανού, Αλισον Μακ Ρέι, ανέφερε πως ο σύζυγός της ήταν σε κακή ψυχολογική κατάσταση μετά την απόσυρσή του από τους αγώνες, αφού ένιωθε πως χάνει ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής του.
Στην κηδεία του, στο Λάναρκ, συγκεντρώθηκαν περίπου 16.000 άνθρωποι που θέλησαν να τον τιμήσουν. Ο πληθυσμός της πόλης ανέρχεται περίπου στους 8.500 κατοίκους...