Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού
BRENDA GOH / REUTERS
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr)
Μετά την πάροδο πέντε ετών με πτώση εσόδων, συσσώρευση μηχανολογικού εξοπλισμού και ανενεργών εργοστασίων, η απόφαση της Κίνας να δημιουργήσει μια σύγχρονη εκδοχή του Δρόμου του Μεταξιού τροφοδοτεί την ανάκαμψη της εγχώριας βαριάς βιομηχανίας, σύμφωνα με στελέχη εταιρειών που συγκεντρώθηκαν στη Σαγκάη αυτήν την εβδομάδα.
Οι κατασκευαστές μηχανολογικού εξοπλισμού υπέστησαν μεγάλη πτώση στις πωλήσεις μετά το 2011, όσο υποχωρούσαν οι τιμές των εμπορευμάτων. Τότε οι βιομηχανικές πωλήσεις στην Κίνα είχαν εκτοξευθεί στα 35 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Off-Highway Research.
Φέτος υπολογίζονται στα 9 δισ. δολάρια, αντανακλώντας το χαμηλότερο επίπεδο εδώ και πάνω από μία δεκαετία.
Σε έκθεση που πραγματοποιήθηκε αυτήν την εβδομάδα, στελέχη εταιρειών μηχανολογικού εξοπλισμού δήλωσαν ότι αναγνώρισαν κάποιες θετικές ενδείξεις κατά το γ΄ τρίμηνο του 2016. Με τα νέα δεδομένα θεωρούν ότι θα υπάρξει ανάπτυξη μέσα στο επόμενο έτος για πρώτη φορά από το 2011, καθώς υφίστανται φθορές τα υπάρχοντα αποθέματα μηχανολογικού εξοπλισμού. Η συνολική ζήτηση εκσκαφέων αυξήθηκε 50% στην Κίνα τον Σεπτέμβριο, ενώ οι πωλήσεις εξοπλισμού για την κατασκευή οδικών δικτύων εμφάνισαν άνοδο μετά τη συνεχή πτώση εδώ και πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Off-Highway.
«Αναγνωρίζουμε σημάδια αλλαγής κλίματος σε πιο θετική κατεύθυνση», σχολιάζει ο Ντέιβιντ Μπίτενμποροου, αντιπρόεδρος της Guangxi LiuGong Machinery, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες μηχανολογικού εξοπλισμού στην Κίνα. «Αναπτύσσεται έντονη δραστηριότητα στην κατασκευή σιδηροδρόμων, δρόμων και ακινήτων», προσθέτει ο ίδιος.
Η Κίνα υπολογίζει ότι η δημιουργία ενός σύγχρονου Δρόμου του Μεταξιού, που είναι γνωστή ως «Μια Ζώνη, ένας Δρόμος», μπορεί να ενισχύσει με 2,5 τρισ. δολάρια τις εμπορικές συναλλαγές της Κίνας μέσα στην επόμενη δεκαετία. Εκτιμούν, επίσης, πως ο νέος Δρόμος του Μεταξιού θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην οικονομία όταν σβήσουν όλα τα σημάδια από την τελευταία χρηματοπιστωτική κρίση. Στα σχέδια του Πεκίνου περιλαμβάνεται η δημιουργία οικονομικής ζώνης που θα ενώνει την Κεντρική Ασία, τη Δυτική Αφρική, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Αυτή η οικονομική ζώνη θα στηρίζεται σε νέες υποδομές (δρόμους και σιδηρόδρομους) και στη δημιουργία νέων εμπορικών δεσμών.
Επίσημα στοιχεία της κυβέρνησης έδειξαν ότι η οικονομία σταθεροποιείται χάρη στις κρατικές δαπάνες δισ. δολαρίων και στη ραγδαία ανάπτυξη των ακινήτων σε μεγάλα αστικά κέντρα. Η βελτίωση αυτή παρατηρείται παρότι οι εξαγωγές και οι ιδιωτικές επενδύσεις κινούνται σε χαμηλά επίπεδα. Το Πεκίνο, το οποίο προσπαθεί να απορροφήσει τους κραδασμούς από τους βραδύτερους ρυθμούς ανάπτυξης της τελευταίας 25ετίας, έχει επιταχύνει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για την ενθάρρυνση των επενδύσεων.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η υπηρεσία οικονομικού σχεδιασμού της Κίνας ανακοίνωσε ότι το πρώτο δεκάμηνο του έτους έδωσε το «πράσινο φως» σε επενδυτικά σχέδια 2,97 τρισ. γουάν ή 429,3 δισ. δολαρίων.
Είναι ένα ποσό κατά 2,9% μεγαλύτερο σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
«Θεωρούμε ότι η βιομηχανία ανακάμπτει με πολύ αργό ρυθμό. Τα νέα μας προϊόντα έχουν μεγάλη απήχηση», σχολιάζει ο Τσεν Ντέγουεϊ, ανώτατο στέλεχος της Fujian Jingong Machinery. Ο ίδιος αποκαλύπτει ότι η εταιρεία δρομολογεί την κατασκευή νέου εργοστασίου βόρεια της Σαγκάης. Αρχικά το εργοστάσιο αυτό θα κτιζόταν το 2011, αλλά τα σχέδια αναβλήθηκαν λόγω της κρίσης στον κλάδο. Ορισμένοι, όμως, είναι επιφυλακτικοί ως προς την υλοποίηση όλων αυτών των εκτιμήσεων. «Ακόμη και μια ανάκαμψη», δηλώνει στέλεχος της Shandong Lingong Construction Machinery, «δεν θα φέρει ξανά τις παλιές καλές εποχές. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν πάρει το μάθημά τους και δεν θα κατασκευάζουν με τον προηγούμενο ιλιγγιώδη ρυθμό».