Παρέα με τον φίλο μου, το smartphone
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
(Πηγή : http://www.kathimerini.gr)
Με το πάτημα ενός κουμπιού ενεργοποιείται ο καλύτερος φίλος του σύγχρονου ανθρώπου, καθώς οι έρευνες καταδεικνύουν ότι το έξυπνο κινητό υπερτερεί στις προτιμήσεις των χρηστών έναντι των φίλων, μετατρέποντας τη διάδραση με τις κινητές συσκευές σε σχέση ζωής.
Το 1/3 του πληθυσμού θα έδινε τη θέση του φίλου του σε μια έξυπνη συσκευή, ενώ το 37% αξιολογεί ως ίσο ή ακόμη και σημαντικότερο το smartphone από έναν φίλο, σύμφωνα με πείραμα που διεξήγαγε η Kaspersky Lab σε πανεπιστήμια της Ευρώπης. Την ίδια στιγμή, όμως, που οι Ελληνες καταναλωτές στρέφονται ολοένα και περισσότερο στις ηλεκτρονικές αγορές και αυξάνουν συνεχώς τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα, η αγορά smartphones παρουσιάζει έντονα σημάδια κορεσμού, εμφανίζοντας το χειρότερο 3μηνο όλων των εποχών σε επίπεδο πωλήσεων κατά το διάστημα Ιανουαρίου - Μαρτίου του 2016. Η καθυστερημένη διείσδυση του Διαδικτύου στα ελληνικά νοικοκυριά μπορεί να μετέθεσε την είσοδο των έξυπνων κινητών στη ζωή μας, ωστόσο η εξάπλωσή τους ήταν ταχύτατη. Αποτέλεσμα είναι και η χρήση τους να χαρακτηρίζεται από καθυστερημένη ωριμότητα, εικόνα που ανεστράφη μόλις στα τέλη του 2015. Γεγονός, πάντως, παραμένει ότι η παγκόσμια τάση, που θέλει τη ζωή μας να κυριαρχείται από τις έξυπνες συσκευές δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο τον Ελληνα καταναλωτή.
Οι κατηγορίες προϊόντων τα οποία προμηθεύονται οι Ελληνες «με ένα κλικ» αυξήθηκαν το 2015 κατά 5%, ενώ πλέον προχωρούν σε εκτενείς έρευνες αγοράς. Συγκεκριμένα, για το 33% των αγορών από φυσικά καταστήματα έχει προηγηθεί διαδικτυακή έρευνα αγοράς, όπως μαρτυρούν τα στοιχεία έρευνας του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου - ELTURN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ενας στους τέσσερις συστηματικούς χρήστες των ηλεκτρονικών καταστημάτων πραγματοποιεί την πλειονότητα (άνω του 50%) των αγορών του μέσω Διαδικτύου. Το αντίστοιχο ποσοστό για το 2014 διαμορφώθηκε μόλις στο 9% των καταναλωτών. «Παπούτσι από τον τόπο τους» προτιμούν οι χρήστες που έχουν κάνει στροφή στα ελληνικά διαδικτυακά καταστήματα στα οποία απευθύνονται για το 65% των αγορών τους έναντι 60% το 2014. Παράλληλα, αυξήθηκε κατά 10% η μέση αξία των διαδικτυακών αγορών, ενώ το 43% των χρηστών εκτιμά ότι το 2016 θα αυξηθεί η αξία τους ακόμη περισσότερο.
Η εξάρτηση από το κινητό έχει λάβει πλέον άλλη διάσταση όπως διαπιστώθηκε στο πείραμα της Kaspersky Lab. Το 37% όσων συμμετείχε σε αυτό, αξιολόγησε το έξυπνο κινητό ως το ίδιο ή περισσότερο σημαντικό από τους φίλους του. Το 29% των φοιτητών ως το ίδιο ή περισσότερο σημαντικό από τους γονείς του, ενώ ένας στους πέντε δήλωσε ότι η συσκευή έχει μεγαλύτερη σημασία από ότι ο/η σύντροφός του. Για το 17% οι έξυπνες συσκευές είναι από τα πράγματα με την υψηλότερη σημασία στη ζωή, ενώ για το 1% το έξυπνο κινητό είναι σημαντικότερο από οτιδήποτε άλλο στη ζωή του.
Παρά τη διευρυμένη διείσδυση του Διαδικτύου και των κινητών συσκευών διαπιστώθηκε ότι η ασφάλεια εξακολουθεί να παραμένει δευτερεύον μέλημα των χρηστών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο παραπάνω πείραμα το 93% των ερωτηθέντων έδωσε τον κωδικό PIN της συσκευής του χωρίς δεύτερη σκέψη, όταν αυτό ζητήθηκε.
Eλλείψεις γνώσεων
Σημαντικές ελλείψεις βασικών γνώσεων αναφορικά με τις έννοιες της πρωτοτυπίας, της πνευματικής ιδιοκτησίας και της προστασίας της ιδιωτικότητας στο Διαδίκτυο ανέδειξε πρόσφατα και η δράση «Youth4Greece» του Saferinternet.gr - Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου. Στη δράση που είχε στόχο να προβάλει τη χώρα μέσα από τα μάτια παιδιών και εφήβων με τη βοήθεια αυθεντικών βίντεο, διαπιστώθηκαν σημαντικά κενά στους κανόνες χρήσης και ασφάλειας του Διαδικτύου. Για τη συγκεκριμένη δράση πλειάδα βίντεο (που δημιουργήθηκαν από μαθητές) δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές της πλατφόρμας. Πολλά από αυτά βασίζονταν σε υφιστάμενο διαδικτυακό υλικό που διέπεται από πνευματική ιδιοκτησία, ενώ πολλοί βιντεοσκόπησαν πρόσωπα τρίτων, θεωρώντας πως μπορούν να δημοσιεύουν στο Διαδίκτυο οπτικoακουστικό περιεχόμενο χωρίς να ζητούν τη συγκατάθεσή τους.
Οι συσκευές που επιτρέπουν την πρόσβαση στο Διαδίκτυο ανά πάσα ώρα και στιγμή εμφάνισαν σημαντική άνοδο πωλήσεων το 2015, όμως παρουσίασαν κάμψη το 2016. Συγκεκριμένα, την περασμένη χρονιά αυξήθηκαν οι πωλήσεις έξυπνων κινητών κατά 17% σε αξία, έναντι 9% ανόδου που παρατηρήθηκε στην ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος). Η μέση τιμή πώλησης στην Ελλάδα για το 2015 ήταν στα 224 ευρώ (από 222 ευρώ το 2014), ενώ στην Ευρώπη έφθασε στα 300 ευρώ (από 286 ευρώ).