Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015

Άρθρο ότι είναι «χαμένοι» στο μποτιλιάρισμα οι Ελληνες


«Χαμένοι» στο μποτιλιάρισμα οι Ελληνες
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
Ωρες μποτιλιαρισμένοι, πίσω από το τιμόνι περνούν οι Ελληνες σε χειρότερης κατάστασης δρόμους σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης. Σημαντικά περισσότερα θύματα μετρούν οι οδικοί άξονες της χώρας, αλλά και οι ράγες του ΟΣΕ στα δυστυχήματα που σημειώνονται, ενώ με εξαίρεση τις αεροπορικές μεταφορές ο βαθμός ικανοποίησης των επιβατών από τις υποδομές των μεταφορών είναι χαμηλότερος από τον αντίστοιχο δείκτη του μέσου Ευρωπαίου.
Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατατάσσουν τη χώρα μας στην προτελευταία θέση όσον αφορά τις ώρες που περνάμε υπό συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 23η θέση από τις συνολικά 24 χώρες της Ε.Ε. που προσκόμισαν στοιχεία, ενώ ο εν λόγω δείκτης διαμορφώνεται στο 41,3 με τον αντίστοιχο μέσο ευρωπαϊκό δείκτη να διαμορφώνεται στο 30,96. Παρά το γεγονός ότι η ποιότητα των υποδομών μεταφοράς έχει βελτιωθεί σύμφωνα με τα στοιχεία του «Πίνακα Αποτελεσμάτων της Ε.Ε. για τις μεταφορές», η χώρα μας διατηρεί χαμηλότερους δείκτες σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο με εξαίρεση τις αεροπορικές μεταφορές. Παρά τα στοιχεία βελτίωσης που εμφανίζει σε ορισμένους τομείς, η χώρα βρίσκεται στη γενική κατάταξη των μεταφορών (υποδομές, ενέργεια, ανθρώπινος παράγων, υπηρεσίες) στην 26η θέση, μεταξύ των «28» της Ε.Ε.
Οσον αφορά την ποιότητα των δρόμων, βρίσκεται στη 19η θέση από συνολικά 28 χώρες, καταγράφοντας δείκτη 4,32, με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο να τοποθετείται στο 5. Καταλαμβάνει την 22η θέση από 26 χώρες σε επίπεδο σιδηροδρομικών υποδομών, συγκεντρώνοντας 2,87 βαθμούς με τον μέσο ευρωπαϊκό δείκτη να διαμορφώνεται στο 4,5. Ειδικότερα επισημαίνεται ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός στην αγορά σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών, παρά την απελευθέρωση της αγοράς. Την ίδια στιγμή επισημαίνεται ότι μόλις το 20% του σιδηροδρομικού δικτύου είναι ηλεκτροδοτούμενο, με αποτέλεσμα η χώρα να κατατάσσεται στην 22η θέση μεταξύ συνολικά 26 εταίρων της.
Πέραν όμως των υποδομών παρατηρείται σημαντική υστέρηση και όσον αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα. Συγκεκριμένα οι γυναίκες που απασχολούνται στον τομέα των μεταφορών είναι μόλις 16% με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μ.ό. να διαμορφώνεται στο 23%, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να βρίσκεται στη 12η θέση μεταξύ των «28». Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι ο αριθμός των νεκρών από τροχαία, αν και μειούμενος, είναι σημαντικά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μ.ό. Συγκεκριμένα, η χώρα μετρά 73 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων με τον μέσο όρο της Ε.Ε. να διαμορφώνεται στους 50. Αποτέλεσμα είναι η χώρα να καταλαμβάνει τη 17η θέση μεταξύ των «28». Η Ελλάδα μετρά 1,3 νεκρούς ανά επιβατοχιλιόμετρο σιδηροδρομικών μεταφορών, καταλαμβάνοντας την 9η θέση, με τον μ.ό. της Ε.Ε. να περιορίζεται στους 0,3 νεκρούς.
Θετική εικόνα παρουσιάζουν οι υπηρεσίες που παρέχονται στον κλάδο σύμφωνα με τον δείκτη ικανοποίησης των καταναλωτών, ο οποίος βαίνει βελτιούμενος. Στο 76,3 βρίσκεται ο δείκτης ικανοποίησης από τις σιδηροδρομικές μεταφορές (μ.ό. Ε.Ε. 70), ενισχυμένος κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την τελευταία περίοδο αναφοράς. Αυξημένη ικανοποίηση εμφανίζει ο Ελληνας χρήστης των αστικών συγκοινωνιών σε σχέση με τον μέσο Ευρωπαίο, καθώς ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στο 76,4 έναντι 75,5. Ωστόσο, η χώρα καταλαμβάνει τη 12η θέση μεταξύ των «28» στον βαθμό ικανοποίησης, καθώς πολλές είναι οι χώρες που εμφανίζουν υψηλά ποσοστά. Με δείκτη ικανοποίησης 82, η Ελλάδα καταλαμβάνει την 11η θέση (μεταξύ των 26) στον βαθμό ικανοποίησης των αεροπορικών μεταφορών, τη στιγμή που ο μέσος όρος της Ε.Ε. διαμορφώνεται χαμηλότερα στο 80.
Κατανάλωση ενέργειας
Στην 20ή θέση μεταξύ των «28» βρίσκεται η Ελλάδα σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας, καθώς το ποσοστό χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις μεταφορές είναι σημαντικά χαμηλότερο από τον ευρωπαϊκό μ.ό. Συγκεκριμένα, τα νέα οχήματα που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν μόλις το 0,56% του συνόλου, με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης να ανέρχεται στο 3%.
Θετικά είναι τα δεδομένα για τη θαλάσσια μεταφορά αγαθών, καθώς η Ελλάδα κατόρθωσε πρόσφατα να μειώσει τον μέσο χρόνο που απαιτείται για εισαγωγές και εξαγωγές διά θαλάσσης από 15,5 σε 14,5 ημέρες, παραμένει όμως αρκετά υψηλότερος από τον μ.ό. της Ε.Ε. που είναι 11 ημέρες.
Η Ελλάδα παρουσιάζει επίσης καλά αποτελέσματα όσον αφορά την ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών -βρίσκεται λίγο πάνω από τον μ.ό. της Ε.Ε. για όλους τους τρόπους μεταφοράς.
Στόχος του πίνακα αποτελεσμάτων είναι να βοηθήσει τα κράτημέλη να βελτιώσουν τα εθνικά τους συστήματα μεταφορών. Το να καταστούν οι μεταφορές στην Ευρώπη πιο βιώσιμες και αποτελεσματικότερες θα συμβάλει στη δημιουργία μιας ενεργειακής ένωσης, στον σχεδιασμό μιας μακρόπνοης πολιτικής για την κλιματική αλλαγή και στην καλύτερη γνώση της εσωτερικής αγοράς, όπως επισημαίνει η Ε.Ε. σε σχετική ανακοίνωση.