Σάββατο, 9 Ιουλίου 2016

Άρθρο για την Αγία Σοφία και τον αλαζόνα


Η Αγία Σοφία και ο αλαζών
Σταύρος Τζίμας 
Το Ραμαζάνι των μουσουλμάνων τέλειωσε στις αρχές της εβδομάδας και η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη βρήκε και πάλι την ησυχία της.
Η καθημερινή ανάγνωση του Κορανίου από τον μουεζίνη σε απευθείας τηλεοπτική μετάδοση σταμάτησε και η καθημερινότητα, η λειτουργία της δηλαδή ως μουσείο, επανήλθε στο σημαντικότερο θρησκευτικό μνημείο της χριστιανοσύνης και κόσμημα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Μένει να δούμε εάν και στο επόμενο Ραμαζάνι, του χρόνου, θα χρησιμοποιηθεί και πάλι η Αγία Σοφία, για τον ίδιο σκοπό και, κυρίως εάν ο Ταγίπ Ερντογάν προχωρήσει σε αυτό που πολλοί φοβούνται, και το οποίο αξιώνουν οι ανά τον πλανήτη ακραίοι ισλαμιστές, τη μετατροπή της σε τζαμί.
Ο Ερντογάν είναι βέβαια ένας απρόβλεπτος ηγέτης, ικανός για όλα και με φανερή πλέον ατζέντα ισλαμοποίησης της τουρκικής κοινωνίας σε όλα τα επίπεδα. Ανησυχητικές ενδείξεις περιορισμού των θρησκευτικών ελευθεριών έχουν αρχίσει να εμφανίζονται ήδη, με παρενοχλήσεις χριστιανών στην άσκηση λατρευτικών τους καθηκόντων, και τη μετατροπή, ήδη, δύο άλλων εκκλησιών που λειτουργούσαν και αυτές ως μουσεία, η μία στην Τραπεζούντα και η άλλη στη Νικομήδεια, σε τεμένη. Θα τολμήσει να κάνει το ίδιο και με την εμβληματική Αγιά Σοφιά, της Κωνσταντινούπολης; Αν και τίποτα δεν αποκλείεται μ’ αυτόν τον άνθρωπο, πολύ δύσκολα θα προβεί σε μια τέτοια πρόκληση με ισχυρότατους συμβολισμούς, λένε όσοι παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις στο εσωτερικό της Τουρκίας και την αλαζονική συμπεριφορά του επίδοξου σουλτάνου.
Με το να δώσει την άδεια να χρησιμοποιηθεί το εμβληματικό χριστιανικό μνημείο προς ανάγνωση του Κορανίου κέρδισε αναμφισβήτητα πόντους στην εκτίμηση των φονταμενταλιστών μουσουλμάνων, σε μια περίοδο κατά την οποία το ηγετικό του προφίλ είχε τραυματιστεί από τις αλλεπάλληλες «σφαλιάρες» στην εξωτερική του πολιτική. Ομως αυτός ο χειρισμός τον κατέστησε υπόλογο απέναντι στους χριστιανούς όλου του πλανήτη αλλά και στην κοσμική πτέρυγα της τουρκικής κοινωνίας, που αρνείται να αποδεχθεί την εικόνα μιας χώρας η οποία πυροδοτεί θρησκευτικά μίση.
«Αν πρέπει να επανέλθει η Αγία Σοφία στην αυθεντική της λειτουργία, τότε φαίνεται σωστό να γίνει εκκλησία, όπως ήταν για περίπου 900 χρόνια. Το θέμα όμως δεν είναι αυτό, ούτε το να αντιμετωπιστούν οι θρησκευτικές ανάγκες των μουσουλμάνων καθώς στην περιοχή δεν υφίσταται πρόβλημα επάρκειας τζαμιών. Μάλιστα ο Ταγίπ Ερντογάν έχει πει ότι “γεμίστε πρώτα το τζαμί του Σουλεϊμάν και μετά μιλάμε να γίνει τζαμί η Αγία Σοφία’’. Ετσι, το πιο σωστό είναι να παραμείνει ο χώρος ως μουσείο”, έγραψε πέρυσι, με αφορμή πάλι την ανάγνωση του Κορανίου–γίνεται από το 2014– η ιστορικός και δημοσιογράφος Αϊσέ Χιουρ, στην εφημερίδα «Ραντικάλ». Προειδοποιώντας, δε, για τις συνέπειες ενδεχόμενης μετατροπής σε τζαμί της ιστορικής εκκλησίας η Süddeutsche Zeitung έγραψε με νόημα ότι «η Αγία Σοφία είναι ένα σύμβολο που θα ήταν καλό να μην αγγίζει κανείς».