H ιδεολογική επανατοποθέτηση της Ν.Δ. από τον κ. Σαμαρά
Του Γιώργου Π. Τερζή
(Πηγή : http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_25/09/2011_457307)
Ενα σαφές ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο παρουσίασε πριν από μία εβδομάδα στη ΔΕΘ ο κ. Αντώνης Σαμαράς.
Μπορεί η οικονομική κρίση και η απειλή χρεοκοπίας να έστρεψαν τους προβολείς σε όσα, συγκεκριμένα ή μη, ανέφερε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας για την αντιμετώπιση της κρίσης ή στην αναφορά του σε αλλεπάλληλες εκλογές εφόσον δεν επιτευχθεί γαλάζια αυτοδυναμία, ωστόσο στην ομιλία και τη συνέντευξη που ακολούθησε, ο κ. Σαμαράς αποσαφήνισε πολλά ως προς την ιδεολογική ταυτότητα του κόμματος, όπως ο ίδιος θα ήθελε να διαμορφωθεί. Αν βρισκόμασταν στις ΗΠΑ, όποιος προλόγιζε τον πρόεδρο της Ν. Δ. θα του έδινε το λόγο ως εξής: «Κυρίες και κύριοι, η νέα Νέα Δημοκρατία του κ. Αντώνη Σαμαρά!».
Όσοι παρακολούθησαν την εκπληκτική επάνοδο Σαμαρά στο κεντρικό πολιτικό σκηνικό, θυμούνται ήδη τις ομιλίες του κατά την εσωκομματική εκλογή. Κεντρικό τους στοιχείο ήταν η απενοχοποίηση της ιδεολογίας, της ρητορικής του κόμματος. Αυτό κατέστη περισσότερο από σαφές πριν από μία εβδομάδα στη ΔΕΘ. Με επίκληση στη «βοήθεια του Θεού», αυστηρό λόγο προς όσους, εντός ή εκτός συνόρων, θεωρεί ότι επιβουλεύονται τη χώρα και την εθνική της ταυτότητα, αναφορές στην επανάσταση του 1821 και, φυσικά, στο Μακεδονικό, με το οποίο -όπως υπενθύμισε- συνέδεσε την πολιτική του διαδρομή, ο κ. Σαμαράς προκάλεσε αίσθηση (σ. σ.: αλλά και αντιδράσεις μεταξύ των στελεχών της «φιλελεύθερης» πτέρυγας) και επανατοποθέτησε ιδεολογικά το κόμμα του. Το μετατόπισε, σαφώς, από τον «μεσαίο χώρο», «αυτό το απολιτίκ ιδεολόγημα» όπως το χαρακτηρίζουν οι συνεργάτες του κ. Σαμαρά, που εισήγαγε ο προκάτοχός του, κ. Κ. Καραμανλής.
Ενδεικτικές είναι οι αναφορές από τη διήμερη παρουσία του κ. Σαμαρά στη ΔΕΘ.
Με επιλεγμένες φράσεις, τοποθέτησε τη σημερινή Ελλάδα σε θέση αμυνόμενου έναντι ποικίλων επιθέσεων. Εκανε λόγο για «το παραπεταμένο «αποπαίδι» της Ευρώπης… το «κλωτσοσκούφι» του κάθε κερδοσκόπου ή του κάθε ανθέλληνα, που διαλέγει την Ελλάδα ως το εύκολο θύμα κάθε ρητορικής του αθλιότητας…», πριν καλέσει τους πολίτες «να ξαναπάρουμε τη χώρα μας στα χέρια μας». Επέμεινε στην ανάγκη «εθνικής υπερηφάνειας». Είτε αυτή αφορά τη μετανάστευση νέων («δεν μπορούμε στην Ελλάδα να δεχτούμε μια δεύτερη αιμορραγία σαν εκείνη του ’50 και του ’60… βλέπω καμιά φορά στην τηλεόραση αυτές τις απίστευτες εκπομπές που γίνονται και ένα κίνημα που υπάρχει σε όλη την Ελλάδα για τον Καζαντζίδη, αυτό είναι προϊόν εκείνης της μεγάλης αιμορραγίας από την οποία ακόμα δεν έχουμε συνέλθει, όπου τότε ήταν ο μεγάλος ήρωας και παρέμεινε γιατί την τραγούδησε») είτε αφορά τα σχολικά βιβλία, με μία αναφορά που ερμηνεύτηκε ως σαφής αιχμή έναντι των χειρισμών της κ. Μαριέττας Γιαννάκου επί κυβερνήσεων Καραμανλή. «Η Ιστορία διδάσκεται στα παιδιά μας χωρίς να καλλιεργεί ούτε την υπερηφάνεια για την πατρίδα ούτε την κριτική σκέψη… σαν να διδάσκεται όχι σε Ελληνόπουλα, αλλά σε μαθητευόμενους διεθνιστές άλλων καιρών και καθεστώτων…» επεσήμανε ο κ. Σαμαράς, πριν εξαγγείλει αναθεώρηση των διδακτικών βιβλίων από επιτροπές, υπό την εποπτεία της Ακαδημίας Αθηνών.
Ισχυρές ήταν και οι αναφορές του στα εθνικά ζητήματα («η ΑΟΖ για μένα είναι ένα καινούριο όραμα για την Ελλάδα, είναι μία ελπίδα μεγάλη...» είπε), στο Μακεδονικό («να ξέρετε η Μακεδονία αυτή, η Μακεδονία η δικιά μας, η Μακεδονία η ελληνική και μόνη, είναι ευλογημένος τόπος. Και η ευλογία αυτή δεν θα πάει χαμένη») ενώ σαφής υπήρξε και η υιοθέτηση αυστηρής γραμμής στα ζητήματα της λαθρομετανάστευσης, της αστυνόμευσης, της αντιμετώπισης των ναρκωτικών.
Τα ισχυρότερα, ωστόσο, λεκτικά παραδείγματα της νέας ταυτότητας της Ν. Δ. είναι οι καταληκτικές αναφορές του κ. Σαμαρά στην ομιλία του Σαββάτου. «Το όνειρό μου έχει να κάνει με την ελευθερία μας. Σε δέκα χρόνια, το 2021, θα γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της ελευθερίας μας. Τα 200 χρόνια από το δικό μας ’21, το 1821 του έθνους και της καρδιάς μας. Το ’21 που τότε ύψωσε τη μικρή Ελλάδα σε άπιαστα επίπεδα δόξας και παγκόσμιου θαυμασμού», ανέφερε, εν μέσω χειροκροτημάτων. Κατέληξε, δε, με τη βεβαιότητα πως «θα τα καταφέρουμε με τη βοήθεια του Θεού! Γιατί βρισκόμαστε όλοι σήμερα σε πόλεμο επιβίωσης. Κι όπως ξέρετε, στα χαρακώματα δεν υπάρχουν άθεοι. Ολοι προσεύχονται!».
Οι στενοί συνεργάτες του κ. Σαμαρά διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται για απλό προεκλογικό ελιγμό του προέδρου της Ν. Δ. προκειμένου να αφυπνισθούν οι ψηφοφόροι του κόμματος που έμειναν στο σπίτι τους στις εκλογές του 2009 ή να διεμβολισθεί ο ΛΑΟΣ του κ. Γ. Καρατζαφέρη. Δεν φαίνεται, δε, να τους ανησυχεί το ενδεχόμενο απωλειών από τον χώρο των φιλελευθέρων, όπως προσδοκά η Δημοκρατική Συμμαχία της κ. Ντόρας Μπακογιάννη. «Δεν ντρεπόμαστε γι’ αυτό που είμαστε, δεν χαρίζουμε την πατρίδα ή το Θεό σε κανέναν, αλλά, ταυτόχρονα, απευθύνουμε κάλεσμα σε όλους για τη σωτηρία της πατρίδας» δηλώνουν οι συνομιλητές του. Απορρίπτουν δε κάθε αιχμή περί συντηρητισμού, πατριδοκαπηλίας, πλήρους προσχώρησης της Ν. Δ. σε θέσεις που μέχρι σήμερα διατύπωνε η πέραν της Ν. Δ. Δεξιά. «Σε όλες τις δημοκρατικά ώριμες χώρες η επίκληση του Θεού από τα κεντροδεξιά -χριστιανοδημοκρατικά, όπως ονομάζονται- κόμματα θεωρείται αυτονόητη, όσοι δεν το βλέπουν αυτό, δεν είναι φιλελεύθεροι αλλά οπαδοί του Εμβέρ Χότζα…» καταλήγουν.
Του Γιώργου Π. Τερζή
(Πηγή : http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_25/09/2011_457307)
Ενα σαφές ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο παρουσίασε πριν από μία εβδομάδα στη ΔΕΘ ο κ. Αντώνης Σαμαράς.
Μπορεί η οικονομική κρίση και η απειλή χρεοκοπίας να έστρεψαν τους προβολείς σε όσα, συγκεκριμένα ή μη, ανέφερε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας για την αντιμετώπιση της κρίσης ή στην αναφορά του σε αλλεπάλληλες εκλογές εφόσον δεν επιτευχθεί γαλάζια αυτοδυναμία, ωστόσο στην ομιλία και τη συνέντευξη που ακολούθησε, ο κ. Σαμαράς αποσαφήνισε πολλά ως προς την ιδεολογική ταυτότητα του κόμματος, όπως ο ίδιος θα ήθελε να διαμορφωθεί. Αν βρισκόμασταν στις ΗΠΑ, όποιος προλόγιζε τον πρόεδρο της Ν. Δ. θα του έδινε το λόγο ως εξής: «Κυρίες και κύριοι, η νέα Νέα Δημοκρατία του κ. Αντώνη Σαμαρά!».
Όσοι παρακολούθησαν την εκπληκτική επάνοδο Σαμαρά στο κεντρικό πολιτικό σκηνικό, θυμούνται ήδη τις ομιλίες του κατά την εσωκομματική εκλογή. Κεντρικό τους στοιχείο ήταν η απενοχοποίηση της ιδεολογίας, της ρητορικής του κόμματος. Αυτό κατέστη περισσότερο από σαφές πριν από μία εβδομάδα στη ΔΕΘ. Με επίκληση στη «βοήθεια του Θεού», αυστηρό λόγο προς όσους, εντός ή εκτός συνόρων, θεωρεί ότι επιβουλεύονται τη χώρα και την εθνική της ταυτότητα, αναφορές στην επανάσταση του 1821 και, φυσικά, στο Μακεδονικό, με το οποίο -όπως υπενθύμισε- συνέδεσε την πολιτική του διαδρομή, ο κ. Σαμαράς προκάλεσε αίσθηση (σ. σ.: αλλά και αντιδράσεις μεταξύ των στελεχών της «φιλελεύθερης» πτέρυγας) και επανατοποθέτησε ιδεολογικά το κόμμα του. Το μετατόπισε, σαφώς, από τον «μεσαίο χώρο», «αυτό το απολιτίκ ιδεολόγημα» όπως το χαρακτηρίζουν οι συνεργάτες του κ. Σαμαρά, που εισήγαγε ο προκάτοχός του, κ. Κ. Καραμανλής.
Ενδεικτικές είναι οι αναφορές από τη διήμερη παρουσία του κ. Σαμαρά στη ΔΕΘ.
Με επιλεγμένες φράσεις, τοποθέτησε τη σημερινή Ελλάδα σε θέση αμυνόμενου έναντι ποικίλων επιθέσεων. Εκανε λόγο για «το παραπεταμένο «αποπαίδι» της Ευρώπης… το «κλωτσοσκούφι» του κάθε κερδοσκόπου ή του κάθε ανθέλληνα, που διαλέγει την Ελλάδα ως το εύκολο θύμα κάθε ρητορικής του αθλιότητας…», πριν καλέσει τους πολίτες «να ξαναπάρουμε τη χώρα μας στα χέρια μας». Επέμεινε στην ανάγκη «εθνικής υπερηφάνειας». Είτε αυτή αφορά τη μετανάστευση νέων («δεν μπορούμε στην Ελλάδα να δεχτούμε μια δεύτερη αιμορραγία σαν εκείνη του ’50 και του ’60… βλέπω καμιά φορά στην τηλεόραση αυτές τις απίστευτες εκπομπές που γίνονται και ένα κίνημα που υπάρχει σε όλη την Ελλάδα για τον Καζαντζίδη, αυτό είναι προϊόν εκείνης της μεγάλης αιμορραγίας από την οποία ακόμα δεν έχουμε συνέλθει, όπου τότε ήταν ο μεγάλος ήρωας και παρέμεινε γιατί την τραγούδησε») είτε αφορά τα σχολικά βιβλία, με μία αναφορά που ερμηνεύτηκε ως σαφής αιχμή έναντι των χειρισμών της κ. Μαριέττας Γιαννάκου επί κυβερνήσεων Καραμανλή. «Η Ιστορία διδάσκεται στα παιδιά μας χωρίς να καλλιεργεί ούτε την υπερηφάνεια για την πατρίδα ούτε την κριτική σκέψη… σαν να διδάσκεται όχι σε Ελληνόπουλα, αλλά σε μαθητευόμενους διεθνιστές άλλων καιρών και καθεστώτων…» επεσήμανε ο κ. Σαμαράς, πριν εξαγγείλει αναθεώρηση των διδακτικών βιβλίων από επιτροπές, υπό την εποπτεία της Ακαδημίας Αθηνών.
Ισχυρές ήταν και οι αναφορές του στα εθνικά ζητήματα («η ΑΟΖ για μένα είναι ένα καινούριο όραμα για την Ελλάδα, είναι μία ελπίδα μεγάλη...» είπε), στο Μακεδονικό («να ξέρετε η Μακεδονία αυτή, η Μακεδονία η δικιά μας, η Μακεδονία η ελληνική και μόνη, είναι ευλογημένος τόπος. Και η ευλογία αυτή δεν θα πάει χαμένη») ενώ σαφής υπήρξε και η υιοθέτηση αυστηρής γραμμής στα ζητήματα της λαθρομετανάστευσης, της αστυνόμευσης, της αντιμετώπισης των ναρκωτικών.
Τα ισχυρότερα, ωστόσο, λεκτικά παραδείγματα της νέας ταυτότητας της Ν. Δ. είναι οι καταληκτικές αναφορές του κ. Σαμαρά στην ομιλία του Σαββάτου. «Το όνειρό μου έχει να κάνει με την ελευθερία μας. Σε δέκα χρόνια, το 2021, θα γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της ελευθερίας μας. Τα 200 χρόνια από το δικό μας ’21, το 1821 του έθνους και της καρδιάς μας. Το ’21 που τότε ύψωσε τη μικρή Ελλάδα σε άπιαστα επίπεδα δόξας και παγκόσμιου θαυμασμού», ανέφερε, εν μέσω χειροκροτημάτων. Κατέληξε, δε, με τη βεβαιότητα πως «θα τα καταφέρουμε με τη βοήθεια του Θεού! Γιατί βρισκόμαστε όλοι σήμερα σε πόλεμο επιβίωσης. Κι όπως ξέρετε, στα χαρακώματα δεν υπάρχουν άθεοι. Ολοι προσεύχονται!».
Οι στενοί συνεργάτες του κ. Σαμαρά διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται για απλό προεκλογικό ελιγμό του προέδρου της Ν. Δ. προκειμένου να αφυπνισθούν οι ψηφοφόροι του κόμματος που έμειναν στο σπίτι τους στις εκλογές του 2009 ή να διεμβολισθεί ο ΛΑΟΣ του κ. Γ. Καρατζαφέρη. Δεν φαίνεται, δε, να τους ανησυχεί το ενδεχόμενο απωλειών από τον χώρο των φιλελευθέρων, όπως προσδοκά η Δημοκρατική Συμμαχία της κ. Ντόρας Μπακογιάννη. «Δεν ντρεπόμαστε γι’ αυτό που είμαστε, δεν χαρίζουμε την πατρίδα ή το Θεό σε κανέναν, αλλά, ταυτόχρονα, απευθύνουμε κάλεσμα σε όλους για τη σωτηρία της πατρίδας» δηλώνουν οι συνομιλητές του. Απορρίπτουν δε κάθε αιχμή περί συντηρητισμού, πατριδοκαπηλίας, πλήρους προσχώρησης της Ν. Δ. σε θέσεις που μέχρι σήμερα διατύπωνε η πέραν της Ν. Δ. Δεξιά. «Σε όλες τις δημοκρατικά ώριμες χώρες η επίκληση του Θεού από τα κεντροδεξιά -χριστιανοδημοκρατικά, όπως ονομάζονται- κόμματα θεωρείται αυτονόητη, όσοι δεν το βλέπουν αυτό, δεν είναι φιλελεύθεροι αλλά οπαδοί του Εμβέρ Χότζα…» καταλήγουν.