Παρασκευή, 12 Αυγούστου 2016

Απολαυστικός Τ. Θεοδωρόπουλος για τον αρχαίο «αεροδιάδρομο»


Ο αρχαίος «αεροδιάδρομος»
ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
Για να προλάβω τις βολές των γλωσσαμυντόρων αναγνωστών, σπεύδω να διευκρινίσω ότι στη Νεο-Γλώσσα, τα λεγόμενα και «Τσιπραίικα», αεροδιάδρομος καλείται ο διάδρομος προσγειώσεως και απογειώσεως.
Υπενθυμίζω ότι, προ ημερών, ο εθνικός μας γλωσσοπλάστης μάς διαβεβαίωσε ότι η Πάρος απέκτησε δύο επιπλέον χιλιόμετρα «αεροδιαδρόμου». Περί «αεροδιαδρόμου» ο λόγος λοιπόν. Χωρίς, εννοείται, να παραλείψω και τη σημασία των υπόλοιπων μνημείων: τη δεξαμενή της πρώην αμερικανικής βάσης και το πρώην Κολέγιο Θηλέων. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ηλία Μπέλλου στην «Κ» της Κυριακής, το υπουργείο Πολιτισμού σκοπεύει να τα ανακηρύξει όλ’ αυτά διατηρητέα.
Ας ξεκινήσουμε από τα απλά. Πόσα κτίρια που κάποτε στέγαζαν το Κολέγιο Θηλέων υπάρχουν; Εξ όσων γνωρίζω, ένα και μοναδικό. Δεν είναι λογικό, λοιπόν, αφού το κτίριο είναι μοναδικό να χαρακτηρισθεί διατηρητέο; Η δεξαμενή της πρώην αμερικανικής βάσης αποτελεί σημείο αναφοράς για τη ζωή του σύγχρονου Ελληνα. Οποτε οδηγώ στη λεωφόρο Βουλιαγμένης και βλέπω το κομψοτέχνημα αυτό της αρχιτεκτονικής, ξέρω ότι έφτασα στο ύψος του Ελληνικού. Αν μου το γκρεμίσουν, θα χαθώ. Από κάτι τέτοια απλά και καθημερινά κρίνεται, ως γνωστόν, ο πολιτισμός μιας χώρας.
Και τώρα ας έρθουμε στο σύνθετο θέμα του «αεροδιαδρόμου» ή, στα αρχαία ελληνικά, διαδρόμου απογειώσεως, προσγειώσεως ή τροχοδρομήσεως (taxying στα αρχαία σαξονικά). Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι στην αρχαιότητα δεν υπήρχαν τέτοιου είδους διάδρομοι. Μένει να αποδειχθεί. Ομως, ακόμη κι αν από τη μέθοδο του άνθρακα προκύψει πως πρόκειται για κατασκευή των νεότερων χρόνων, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε το πολιτιστικό βάρος του μνημείου. Σκεφθείτε μόνο σκηνές από έργα του Κλέαρχου Κονιτσιώτη με το αεροπλάνο να προσγειώνεται και από μέσα να βγαίνει ο Κώστας Πρέκας ντυμένος πιλότος. Κι αν δεν σας φτάνει ο Πρέκας, θυμηθείτε την Κορίνα Τσοπέη ντυμένη αεροσυνοδό.
Και για να σοβαρευτούμε. Δεν πιστεύω πως το ζήτημα που προέκυψε θα ξεπεράσει τα όρια του bullying στο σχέδιο ανάπλασης του ερειπωμένου πρώην αεροδρομίου. Απλώς αναρωτιέμαι μήπως θα ήταν φρόνιμο το ΥΠΠΟ να αφήσει τις ανοησίες και να ασχοληθεί με τα σοβαρά. Γιατί δεν κηρύσσει διατηρητέα τα άδεια κτίρια του Πολυτεχνείου ώστε να τα καθαρίσει από τα τρωκτικά του μπάχαλου και να τα χρησιμοποιήσει για επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου; Τόσα αριστουργήματα είναι κρυμμένα στα υπόγεια και στις αποθήκες του.
Ρητορικόν το ερώτημα. Αυτά είναι σοβαρά έργα, άρα δεν είναι του επιπέδου ενός ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού.